Sökning: "afro musik"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden afro musik.

  1. 1. Everything is not Super Freaky : En visuell textanalys om hur kvinnor porträtteras i kvinnliga hiphopartisters musikvideor

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Jakobsson; Lina Kerrouchi; [2023]
    Nyckelord :Hip-hop; popular culture; objectification; the male gaze; music video; Nicki Minaj; Lauryn Hill; visual analysis; Hiphop; populärkultur; objektifiering; the male gaze; musikvideo; Nicki Minaj; Lauryn Hill; visuell analys;

    Sammanfattning : Porträtteringen av kvinnor inom manliga hiphopartisters musikvideor har varit i debatt och forskningens fokus länge. Denna studie ämnar att genom en kvalitativ forskningsstudie bidra med ett nytt perspektiv där vi analyserar kvinnliga hiphopartisters musikvideor utifrån ett genus och historiskt jämförande perspektiv med hjälp av en visuell textanalys. LÄS MER

  2. 2. ”Jazz chose me”? En kvantitativ och kvalitativ studie om saxofonisters genretillhörigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Janis Millers; [2021]
    Nyckelord :Afro-amerikansk musik; Genretillhörighet; Jazz; Klassisk musik; Musikpedagogik; Saxofon; Utbildningsvetenskap; Black American music; Classical music; Genre affiliation; Music education; Saxophone; Educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to get a broader understanding of the factors surrounding the choice of genre affiliations among saxophonists based on two primary umbrella terms: the jazz/black American music genre and the classical genre. The focus of the study can be boiled down to these research questions: • When and how does a saxophonist usually pick their genre affiliation, if it even is an active choice? • Are there any correlations between the genre affiliation of a teacher and that of their students’ later genre affiliations? Data was collected through an online survey along with interviews with five prominent saxophonists from both genres after which they were analyzed and compared to previous research. LÄS MER

  3. 3. ”Timing - Vad är det och hur blir jag bra på det?" - En intervjustudie om begreppet timing i afroamerikanska musikstilar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Erik Stenlund; [2019]
    Nyckelord :Afroamerikansk musik; Musikalisk timing; Musikpedagogik; Sväng; Musikalisk utveckling; Afro-American music; Musical timing; Timing; Time; Groove; Utbildningsvetenskap; Educational Science; Music Education; Performing arts; Social Sciences; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Timing är ett begrepp som är vanligt förekommande och högt värdesatt inom den afroamerikanska musiken. Trots det tycks det inte finnas en klar gemensam uppfattning kring vad begreppet egentligen innebär och i jämförelse med andra musikaliska element tycks även undervisningsmetodik i ämnet vara eftersatt. LÄS MER

  4. 4. (In)visible displacement

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Malin Claesson; Rolanda Gadeikyté; [2019]
    Nyckelord :Colombia; displaced children; empowerment; grievability; non-governmental organizations; intersectionality; peace agreement; social work;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att beskriva de displacerade barnens situation ochde utmaningar de står inför på grund av displacement i Cali, Colombia. Detkommer att göras genom att studera de icke-statliga organisationernas arbete dåstaten på många delar i Colombia och Cali har låg närvaro. LÄS MER

  5. 5. Genrer inom ensemblespel på gymnasiet : Lärare och elevers val av repertoar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Carl Sjöqvist; [2018]
    Nyckelord :Ensemble; Genrer; Elevinflytande;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to research which music is being played during ensemble lessons, how teachers relate to the syllabus, and lastly how teachers work to integrate music from different cultures and genres into their lessons. This study is of a qualitative nature and the method that has been used are interviews. LÄS MER