Sökning: "analys barnböcker psykologi"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden analys barnböcker psykologi.

  1. 1. Vad förmedlar bilderboken? : En analys av barnlitteratur ur ett intersektionellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Ida Josefsson; [2009]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Feminism; Genus; Intersektionalitet; Sexualitet;

    Sammanfattning : I dagens förskola, och även sedan en lång tid tillbaka, anses barnböcker vara en viktig del avdet pedagogiska material som barnen tar del av. Däremot visar studie (se bl.a. Simonsson,2004) på att valet av vilken bok som förs in i förskolan inte är lika självklart som hur passviktigt det är att den finns där. LÄS MER

  2. 2. Existerar det en pedagogisk, estetisk eller funktionell barnbokskanon i förskolan?

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Anette Nilsson; [2009]
    Nyckelord :kanoniseringsprocess; barndomsföreställning; diskurs; förskola; barnlitteratur; estetik; pedagogik; funktionell;

    Sammanfattning : Jag har studerat frågeställningarna: existerar det en barnbokskanon i förskolan, hur ser den i så fall ut och efter vilka kriterier är denna barnbokskanon konstruerad? Jag har med ett cultural studies perspektiv använt en kombination av metoder, som litteraturanalyser, empirisk studie och litterära näranalyser samt beaktat delar av olika vetenskapliga områden, som litteraturvetenskap, pedagogik och psykologi i en barnkulturell kontext. Utifrån analys av tidigare forskning, och utlåningsstatistik hävdar jag att valet av barnböcker följer ett konventionellt mönster. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt till genus i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Emelie Andersson; Linda Rämgård; [2008]
    Nyckelord :Sexroles; children’s literature; gender in education; equality in children’s literature; power structures; literature pedagogy in preschool; children and books.; : Könsroller; barnlitteratur; genus i förskolan; jämställdhet i barnlitteratur; maktförhållanden; litteraturpedagogik i förskolan; barn och böcker.;

    Sammanfattning : I förskolan sker det hela tiden möten mellan barn och vuxna och dessa möten har en stor inverkan på barns utveckling. Vi valde att göra denna undersökning då syftet var att se vad förskollärare har för förhållningssätt till genus i barnböcker. LÄS MER