Sökning: "analytisk och syntetisk i"
Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden analytisk och syntetisk i.
16. Metoder för läs- och skrivinlärning i förskoleklassen : En kvalitativ studie av lärares resonemang för olika metoder som främjar barns läs- och skrivinlärning i förskoleklassen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares synsätt och resonemang angående metoder för läs- och skrivundervisning samt vilka faktorer som anses betydelsefulla för barns läs- och skrivinlärning i förskoleklassen. Studien baseras på en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat fyra lärare i förskoleklassen. LÄS MER
17. De didaktiska valen : En studie om lärares val gällande den tidiga skrivundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien handlar om vilka didaktiska val lärare gör gällande den tidigaste skrivundervisningen och vad de baserar sina val på. Studien avgränsas till att behandla vilken skrivmetod lärarna använder samt huruvida de föredrar att låta eleverna blanda versaler och gemener, eller lära ut en storlek i taget. LÄS MER
18. Läsinlärning och läsinlärningsmetoder : En kvalitativ studie om verksamma lärares val av läsinlärningsmetoder för läsinlärning hos barn i klasserna Fk-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : This study centres on learning to read and methods for teaching reading skills. The aim is to provide a survey of the concept reading skills and the methods developed on the basis of different theories and the methods preferred when teaching children in primary school and why. LÄS MER
19. Likheter och skillnader i svenskundervisningen i åk 1
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I detta arbete redovisar vi en kvalitativ undersökning som handlar om hur två olika lärare på två olika skolor arbetar med svenskundervisning i en första klass. Eleverna i de båda klasserna har olika språklig och etnisk bakgrund. LÄS MER
20. Hur lär sig elever att läsa? En kvalitativ studie om lärares syn på och erfarenhet av läsmetoder
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för syn på och erfarenhet av olika metoderdå elever ska lära sig att läsa, samt vilka för- och nackdelar lärarna upplever med läsmetoderna. Föratt kunna ta reda på lärarnas syn och erfarenheter, utgick jag från den kvalitativa forskningsmetodenoch intervjuade fem erfarna lärare som arbetar eller har arbetat i de tidiga skolåren. LÄS MER