Sökning: "att problematisera"

Visar resultat 1 - 5 av 956 uppsatser innehållade orden att problematisera.

  1. 1. Fienden som idé och begrepp : En begreppshistoria om fienden i Vietnamkriget

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idéhistoria

    Författare :Julia Neteniel; [2024]
    Nyckelord :Vietnamkriget; Idéhistoria; Begreppshistoria; Militärhistoria; Krig; Språk; Fienden;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en begreppshistorisk undersökning av fienden som idé och begrepp i förhållande till Vietnamkriget, med syfte att förstå begreppets roll och funktion i och under kriget. Med utgångspunkt i framför allt historikern Quentin Skinners begreppshistoria har jag i uppsatsen utvecklat metoden krigets begreppshistoria, vilket innebär en undersökning av begreppets breda användning. LÄS MER

  2. 2. Anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jenny Melin; Josefine Boberg; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; förskollärare; trygg anknytning; relationer; omsorg; trygghet;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att diskutera och problematisera begreppet anknytning utifrån några förskollärares uppfattningar om betydelsen av anknytning mellan barn och förskollärare samt att ta reda på vilka sätt förskollärarna själva menar att de arbetar med anknytning. Den teoretiska utgångspunkten som vi följde oss av i vår studie var John Bowlbys (1907–1990) anknytningsteori. LÄS MER

  3. 3. Om att reproducera och överföra ett kulturarv i en ickekonfessionell förskola : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till religiösa högtider och traditioner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jackie Enger; Wilma Oskarsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; kulturarv; religion; traditioner; högtider; sekularisering; icke-konfessionell; mångkulturalitet; mångreligiositet.;

    Sammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt land som därmed blir mångreligiöst. Dessutom har samhället och statliga institutioner som förskolan blivit mer sekulariserade och förskollärare förväntas vara neutrala och objektiva. LÄS MER

  4. 4. Glänta på dörren till styrelserummet: De opolitiska politikerna i en styrelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Klara Wilhelmsson; Bianca Ström; Klara Lindborg Gobom; [2024]
    Nyckelord :Styrelse; bolagsstyrning; identitet; politik; kommunägda bolag; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Glänta på dörren till styrelserummet: de opolitiska politikerna i en styrelse Seminariedatum: 2024-01-11 Kurs: FEKH49 Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Klara Lindborg Gobom, Bianca Ström & Klara Wilhelmsson Handledare: Stefan Sveningsson Nyckelord: Styrelse, bolagsstyrning, identitet, politik, kommunägda bolag Frågeställning: Hur kan styrelsearbete se ut i praktiken när styrelsen består av politiskt tillsatta medlemmar? Syfte: Studien syftar till att undersöka hur styrelsearbete kan utspela sig i praktiken för att på så sätt bidra till det begränsade antal studier som finns på ämnet. Metod: För att uppnå syftet har en fallstudie genomförts på en styrelse för ett kommunägt bolag. LÄS MER

  5. 5. Man måste ju klä av sig naken för att se om någon är kille eller tjej : En kvalitativ studie om förskollärares upplevda roll i barns konstruktion av genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Viktoria Wallton; Klara Andersson; [2024]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; normer; värderingar; kön; makt; förskollärare; konstruktion; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera förskollärares konstruktion av genus i förskolan utifrån sin roll som makthavare samt hur det beskrivs påverka mötet med barnen i praktiken. Studien utgår från det socialkonstruktionistiska perspektivet och en kvalitativ metod där fokusgruppsdiskussioner använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER