Sökning: "barn att sätta gränser"
Visar resultat 6 - 10 av 37 uppsatser innehållade orden barn att sätta gränser.
6. Synen på barns sexualitet i förskolan : Pedagogers uppfattningar om barns sexuella utforskande och att bemöta detta
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka pedagogers resonemang kring barns sexualitet och sexuella utforskande i förskolan. Vi har, genom semistrukturerade intervjuer, arbetat för att få fatt i de synsätt och normer som kan tolkas påverka hur pedagogerna bemöter dessa utforskanden. LÄS MER
7. ”Det ser inte ut som att det andra barnet vill att du är så nära nu” : Fem förskollärares beskrivningar av integritetsarbete i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen kring hur förskollärare anser att de arbetar med barns fysiska integritet i förskolan. Studien har genomförts genom att använda oss av strukturerade intervjuer, där fem förskollärare intervjuades. LÄS MER
8. SO-lärares relationsarbete ur ett socioekonomiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Relationsarbetet har en dubbel bemärkelse: att utveckla och upprätthålla goda relationer till elever, samt att praktiskt undervisa om relationer kopplat till SO-ämnet. De båda bemärkelserna strävar åt samma håll, att gynna elevers kunskapsutveckling. LÄS MER
9. Lagom är bäst : Mammors erfarenhet av små barns skärmanvändning
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Enligt forskning har skärmanvändning stor påverkan på små barn. Med små barn menar vi barn mellan 0–6 år. Mer stillasittande, dålig sömn, försämrad syn och negativ inverkan på det sociala samspelet är några av de områden som påverkas negativt. LÄS MER
10. Att läsa sig till integritet : – Värdegrundsundervisning i SO genom skönlitteratur i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att få kunskap om hur lärare resonerar kring begreppet integritet och sitt nyttjande av skönlitteratur i sin undervisning om integritet. Integritet är en del av skolans värdegrund och de mänskliga rättigheterna som ingår i SOundervisningen för årskurs F-3. LÄS MER