Sökning: "barn att sätta gränser"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden barn att sätta gränser.

  1. 11. Välja strider i förskolan : En kvalitativ studie om demokratisk fostran och Alla Barn i Centrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Rossall; [2018]
    Nyckelord :Democracy; preschool; All Children at the Centre ABC ; Biestas theory on democracy; socioemotional; setting boundaries; Demokratisk fostran; förskolan; Alla Barn i Centrum ABC ; Biestas teori om demokrati; socioemotionella program; sätta gränser;

    Sammanfattning : The purpose of my study is to investigate how working with ABC (All Children at the Centre) can be interpreted based on a democratic education in preschool. ABC is a socioemotional course provided by an external agency which is subsequently available to teachers and parents within certain councils, throughout the country. LÄS MER

  2. 12. ”Man får göra det som fröknarna säger att man får göra” : - En studie om barns uppfattningar om sitt eget inflytande i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Danijella Peric; Madeleine Larsson; [2018]
    Nyckelord :Barnintervjuer; barnperspektiv; delaktighet; demokrati; förskolan; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka barns uppfattningar om sitt eget inflytande i förskolans verksamhet. För att få svar på vårt syfte utgick vi från två frågeställningar som var: Vad uttrycker barnen möjliggör deras inflytande i förskolan? Samt: Vad uttrycker barnen begränsar deras inflytande i förskolan? Studien är gjord utifrån kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sammanlagt nio barn från två olika förskolor. LÄS MER

  3. 13. ”I DET HÄR LÄGET ÄR JAG SÅ OTROLIGT VIKTIG FÖR HENNE OCH DET FÅR JAG EN KICK AV” En kritisk diskursanalys av konstruktionen av faderskapet i Alex & Sigges podcast

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Fredrica Olsson; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vårterminen 2017 Handledare: Johanna Arnesson Kursansvarig: Malin Svenningsson Sidantal: 66 Antal ord: 20 050 Nyckelord: Faderskap, podcast, populärkultur, livsstilsmedier, diskurs, hegemonisk maskulinitet, barnorienterad maskulinitet, kritisk diskursanalys, Fairclough, representation, identitet, ideologi, Alex och Sigge Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur faderskapet konstrueras i Sveriges största livsstilspodcast. Teori: Faircloughs kritiska diskursanalys som teori, begreppen populärkultur och livsstilsmedier, hegemonisk maskulinitet samt barnorienterad maskulinitet. LÄS MER

  4. 14. Hjärta och hjärna i samhällets föräldraskap : Gode män och socialsekreterares roller i arbetet medensamkommande flyktingbarn.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Tommie Nilsson; Elin Werther; [2017]
    Nyckelord :Socialt arbete; Roller; Socialsekreterare; Gode män; Ensamkommande flyktingbarn; Tematisk;

    Sammanfattning : Under år 2015 skedde det en dramatisk ökning av de ensamkommande barnen i Sverige, från 7 049 till 35369. I mottagandet av ensamkommande barn får socialsekreterare och gode män viktiga roller. LÄS MER

  5. 15. Samarbeta trots olika uppfostringsideér : En vetenskaplig essä om samarbete mellan pedagoger och föräldrar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Caroline Henriksson; [2017]
    Nyckelord :preschool; parental collaboration; upbringing styles; upbringing; set boundaries; Förskola; föräldrasamarbete; uppfostringsstilar; uppfostring; gränssättning;

    Sammanfattning : Syftet med den här essän är att belysa vikten av föräldrakontakt i förskolan genom att undersöka hur en pedagog bör förhålla sig till sin egen och föräldrars syn på gränssättning och uppfostran. Essäns utgångspunkt är en självupplevd situation där ett barn blir hämtad av sin förälder på förskolan. LÄS MER