Sökning: "barnlitteratur i bibliotek"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden barnlitteratur i bibliotek.

  1. 1. ”Att läsandet inte bara är en bisak när barnen är som tröttast på vilan […]” : En kvalitativ intervjustudie av pedagogers uppfattning av fysikundervisning i samverkan med barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Gina Vallberg; Ida Nyman; [2024]
    Nyckelord :children s literature; envisioning literature; phenomenography; physics education; preschool; barnlitteratur; fenomenografi; fysikundervisning; förskola; litterära föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar och erfarenheter av att implementera fysikundervisning med utgångspunkt i barnlitteratur. För att synliggöra pedagogernas uppfattningar användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer, där informanterna bestod av sju aktiva legitimerade förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Mångfald i förskolans barnlitteratur : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Viberg; [2022]
    Nyckelord :mångfald; barnlitteratur; förskola; norm; normkritik;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie fokuserar på mångfalden i förskolans barnlitteratur. Ur ett normkritiskt perspektiv undersöks om och hur mångfald återfinns i barnlitteraturen på förskolan, både i bokhyllan och i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Bilderboken ur ett genusperspektiv : En genusinriktad litteraturstudie av fem barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Josefin Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Gender; gender perspective; picture book; children s literature; preschool; gender stereotypes; Genus; kön; genusperspektiv; bilderbok; barnlitteratur; förskola; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur perspektivet på genus reproduceras i barnböcker utifrån hur bilderböckernas karaktärer framställs i text och bild. Vilka konsekvenser detta kan få i förskolans arbete med att bryta stereotypa könsmönster och roller. LÄS MER

  4. 4. Digital eller fysisk barnlitteratur? : Förskollärarens erfarenhet av digital och fysisk barnlitteratur som pedagogiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Sjögren; Jannika Svensson Bolander; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; fysiska böcker; digitala böcker; läsupplevelse; högläsning;

    Sammanfattning : Studiens begynnelsepunkt är förskollärares resonemang kring digital och fysisk barnlitteratur i förskolan som pedagogiskt verktyg. I studien kommer vi beröra betydande ämnen gällande läsupplevelsen och valt att i resultatdelen och i diskussionen använda oss av rubrikerna läsupplevelse hemifrån, pedagogiska samtal i relation till barnlitteratur, läsmiljöns betydelse och fånga barns intresse. LÄS MER

  5. 5. Genusrollers framställning i barnlitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Bolin; Lotten Jonsson; [2021]
    Nyckelord :genusroller; genus; barnlitteratur; egenskaper; könsroller;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur karaktärers egenskaper framställs i barnlitteratur och då specifikt egenskaper kopplade till genus. Den behandlar hur könsroller framställs i form av manligt och kvinnligt. Vidare diskuteras hur dessa framställningar kan komma att påverka barns skapande av genusidentitet. LÄS MER