Sökning: "barns anknytning och förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 186 uppsatser innehållade orden barns anknytning och förskolan.

  1. 16. Delaktighet – ett multidimensionellt begrepp i förskolan : Specialpedagogers och förskollärares beskrivningar av barns delaktighet och arbetet med detta i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Eva Hansen; Pia Nyrén; [2023]
    Nyckelord :Barns delaktighet; förskola; specialpedagog; förskollärare; delaktighetsaspekter; anknytning; fenomenografi; Jansons delaktighetsmodell.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om specialpedagogers och förskollärares syn på/ uppfattning av barns delaktighet i förskolan. Tidigare forskning inom området utgår främst från förskollärares syn på delaktighet i förskolan snarare än specialpedagogers uppfattning av barns delaktighet. LÄS MER

  2. 17. TAKK och bildstöd i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på TAKK och bildstöds påverkan på barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Olménius; Marie Lundin; [2023]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication; Language development; KWS; Picture; Preschool teacher; Sign; Sociocultural perspective; Visual support; Alternativ och kompletterande kommunikation; Bilder; Bildstöd; Förskollärare; Sociokulturellt perspektiv; Språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Språk och lärande har nära anknytning till varandra och varje barn ska få möjlighet att uttrycka sig med hjälp av olika uttrycksformer (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Förskollärare är ansvariga för att ge barnen i förskolan de förutsättningar som behövs för att språkutveckling ska ske (Lpfö18, 2018). LÄS MER

  3. 18. Gruppstorlekens påverkan på yngre barns anknytning i förskolan : En kvalitativ studie ur förskolepersonals perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isolde Borring; Lina Fransson; [2023]
    Nyckelord :anknytning; barngrupp; gruppstorlek; anknytningsteori; förskola; yngre barn; förskolepersonal; anknytningsbeteende; trygg bas;

    Sammanfattning : Denna studie granskar förskolepersonals erfarenheter kring yngre barns anknytning i stora barngrupper. Studien utgår från förskolepersonalens perspektiv, mer specifikt förskollärare och barnskötare, men undersöker även de yngre barnens förutsättningar vad gäller att bygga anknytningsrelationer med personalen. LÄS MER

  4. 19. Att bemöta barnets trygghetsbehov i förskolan : En kvalitativ studie baserat på förskollärares och vårdnadshavares erfarenheter om hur barnets trygghetsbehov tillämpas i förskolans kontext

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Börrefors; Linnéa Engberg; [2023]
    Nyckelord :Trygghet; förskola; förskollärare; vårdnadshavare; anknytning; upplevelser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med fördjupad förståelse om hur förskollärare och vårdnadshavare uppfattar att förskolan arbetar för att tillgodose barnets trygghetsbehov, samt synliggöra om vårdnadshavarnas och förskollärares uppfattningar skiljer sig åt. Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskriver att förskolan ska präglas av en trygg och omsorgsfull atmosfär, därav finns ett intresse i studien att synliggöra hur förskolan gör för att tillgodose barnets trygghetsbehov utifrån både förskollärares och vårdnadshavares perspektiv. LÄS MER

  5. 20. "Är du den lugna, trygga vuxna som jag behöver i min vardag här?" : Ett examensarbete om anknytning i förskolan introduktion för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hanna Alfredsson; Antonia Nolemo; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring vad begreppet anknytning i förskolan innebär och hur förskollärarna anpassar introduktionen utifrån de yngsta barnens och deras vårdnadshavares behov. Vi har utgått ifrån Bowlbys anknytningsteori och kopplat några av dess centrala teoretiska begrepp till barns utveckling och välbefinnande. LÄS MER