Sökning: "barns språkutveckling genom skapande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden barns språkutveckling genom skapande.

  1. 1. Lärplattor och barns utveckling av litteracitet : en studie av förskollärares diskussioner på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Andreas Brindedahl; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; diskursanalys; literacy; lärplattor; sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att identifiera och diskutera hur förskollärare talar om och förhåller sig till lärplattor som resurser för barns språkutveckling. Datainsamlingen genomfördes på sociala medier och bestod av 74 inlägg från grupper relaterade till digitala verktyg i förskolor. LÄS MER

  2. 2. Samspelets betydelse för en språkfrämjande lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mathilda Pehrsson; Elisabeth Ohlsson; [2022]
    Nyckelord :Emergent literacy; Literacy; Literacyevent; Literacy practice; Interaction; Scaffolding; Language disorder; Literacitet; Samspel; Scaffolding; Språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar för att skapa en lärmiljö som främjar barnens språkutveckling. Studien fokuserar på hur pedagogerna använder lärmiljön och litteraturen för att stötta barn i språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 3. Högläsningens betydelse - En studie om pedagogernas syn på högläsningens betydelse för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Westgaard; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Högläsning; Literacy; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Av egen yrkeserfarenhet vet jag att pedagoger ser olika på vikten av högläsning samt att det till stor del är högläsningen som faller bort i verksamheten av olika anledningar. Jag blev nyfiken på att undersöka vad detta beror på och på så sätt blev syftet med denna studie att studera pedagogernas syn på högläsningens betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga barn och språklig sårbarhet – en studie om musikaktiviteter i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Musik; Språklig sårbarhet; Språkstörning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien är av intresse då det inte finns mycket tidigare forskning kring musik och flerspråkiga barn som befinner sig i språklig sårbarhet. Forskningen som finns inom fältet fokuserar på musikterapi och arbete med autism och Downs syndrom. LÄS MER

  5. 5. Strategier för kommunikation i förskolan : - En studie om hur barn och vuxna kommunicerar utan det verbala språket.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Charlotta Sandberg; Linda Bandini; [2016]
    Nyckelord :Strategier; kommunikation; förskola; språk; estetiska uttrycksformer; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studien är att synliggöra vilka strategier förskollärare och barn använder i förskolans verksamhet vid kommunikation och samspel. Även hur miljö och material kan påverka barns språkutveckling samt om estetiska uttrycksformer gynnar barns språkliga utveckling. LÄS MER