Sökning: "begreppet feminism"

Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade orden begreppet feminism.

  1. 11. Att våga synas och vägra skämmas för sin kropp : Framställning av kroppsaktivism på Instagram av kvinnliga influenser

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Donna Shemmon; [2020]
    Nyckelord :body positive; body activism; influencers; women; Instagram and normative; kroppspossitiva; kroppsaktivism; influenser; kvinnor; Instagram och normativ;

    Sammanfattning : The main purpose of the study was to answer how body-positive movement on Instagram is portrayed by female influences. The aim was also to understand how young women relate to body ideals and how they challenge the normative female body. To answer these questions, the study has been inspired by a narrative analysis method. LÄS MER

  2. 12. Mindre politik, mer teknik - Om nyliberal styrningsmentalitet och (o)jämställdhet i den svenska föräldraförsäkringen

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Johanna Mikaelsson; [2019-03-19]
    Nyckelord :Nyliberalism; Diskurser; Feminism;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att studera och analysera hur en nyliberal styrningsmentalitet formar policyutformning i en svensk kontext genom att studera policydokument som behandlar (o)jämställdhet i föräldraförsäkringen. Föräldraförsäkringen är en policy vilken sammankopplas med värden som utmärker en socialdemokratisk välfärdsstat, så som social välfärd, universalism och jämställdhet, värden som är motsatta en nyliberal politisk rationalitet. LÄS MER

  3. 13. "Show them what crazy can do" : En semiotisk kvalitativ studie av Nikes användning av femvertising.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rebecka Borrespång; Olivia Sundling; [2019]
    Nyckelord :femvertising; Nike; reklam; könsroller; feminism; stereotyp; semiotik;

    Sammanfattning : Den stereotypiska framställningen av kvinnor i reklam har länge präglats av sexuella och objektifierande anspelningar.  Syftet med denna studie är att undersöka hur Nike använder sig av det feministiska begreppet femvertising, som tar ställning mot den traditionella framställningen av kvinnor, i utvalda klipp från reklamfilmerna Dream Crazier och Dream With Us som båda släpptes under 2019. LÄS MER

  4. 14. TANDKRÄMSVITA LEENDEN FUNGERAR INTE PÅ MASKULINA MÄN : En kvalitativ text- och bildanalys av hur begreppet kön speglas i svenska tidningsmagasin och i svenska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Maja Mårtensson; [2019]
    Nyckelord :Kön; könsidentitet; genus; feminism; maskulinitetsforskning; jämställdhet; jämlikhet; normer och normkritisk.;

    Sammanfattning : My study focuses on how two Swedish newspaper magazines choose to portray men and women in their biggest reportage. Since we live in a society that is built around old standards, it is interesting to see if the magazines try to look beyond the norms about what is male and what is female or if the papers choose to follow the standards to attract readers. LÄS MER

  5. 15. Jämställdhetens paradox : En diskursanalys av hur SD och NMR använder jämställdhet i sin politiska retorik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Linnea Flybring; [2019]
    Nyckelord :Sverigedemokraterna; Nordiska motståndsrörelsen; jämställdhet; familj; nation;

    Sammanfattning : Denna studie avser undersöka Sverigedemokraternas (SD) och Nordiska motståndsrörelsens (NMR) användning av jämställdhet, utifrån hur de skriver om jämställdhet, nation, kön, feminism, familjepolitik och/eller hbtq-frågor. Studien är komparativ och jämför NMR:s och SD:s sätt att använda jämställdhet i sin politiska retorik. LÄS MER