Sökning: "begreppet feminism"
Visar resultat 6 - 10 av 54 uppsatser innehållade orden begreppet feminism.
6. När kvinnliga superhjältar äntligen får sina egna filmer, hur framställs dem då? : En kvalitativ innehållsanalys om framställningen av kvinnliga superhjältar inom Marvel och DC.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur kvinnliga superhjältar porträtteras i dagens filmer med fokus på populärkultur, feminism och genus. Vi har valt att analysera filmerna Wonder Woman (2017), Captain Marvel (2019) och Black Widow (2021) genom en hermeneutisk och semiotisk analysmetod. LÄS MER
7. Dödande av kvinnor för att de är kvinnor : En kritisk idéanalys om begreppet femicide
Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
8. Skådespelarens positiva underkastelse – En undersökning av underkastelse genom linsen av två praktiker
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I detta självständiga arbete undersöker jag vad som ryms i underkastelsen utifrån ett skådespelarperspektiv. Jag har valt att titta på underkastelse utifrån två olika praktiker; skådespelarpraktiken och BDSM-praktiken*. LÄS MER
9. Inkludering av syriska kvinnor i det svenska samhället ? : En intervjustudie utifrån levt medborgarskap.
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : I Sverige har jämställdhetsdebatten varit central sedan 1970-talet, men i och med det ökande antalet flyktingar befinner sig många utländska personer i Sverige, varav många är kvinnor. Jämställdhetspolitiken utgår från en generell beskrivning av skillnader mellan män och kvinnor och därmed nämns inte mycket om andra kvinnogruppers ställning i samhället. LÄS MER
10. Love yourself – men hur? En kvalitativ studie av svenska skönhetsföretags framställning av femvertising
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur de svenska skönhetsföretagen CAIA Cosmetics, Rebecca Stella Beauty, Indy beauty och Viva La Diva använder sig av budskap som hyllar kvinnor på sina webbsidor. Denna typ av budskap kallas för femvertising och definieras som ”marknadsföring vilken använder sig av olika budskap om att stärka kvinnor och bryter mot stereotypa framställningar av kvinnor” (Åkestam et al. LÄS MER