Sökning: "bibliotek enkät"

Visar resultat 26 - 30 av 90 uppsatser innehållade orden bibliotek enkät.

  1. 26. Spelar genus någon roll? : Förskollärares förhållningssätt i relation till flickors naturvetenskapliga undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mikaela Löfqvist; Niina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :förskola; naturvetenskap; undervisning; genus; stereotypa; jämställdhet;

    Sammanfattning : I den här studien undersöker vi förskollärares förhållningssätt avseende genus i relation till den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan, med särskild inriktning på flickors naturvetenskapliga utveckling. Området är intressant att undersöka då tidigare forskning visar att flickor och pojkar uttrycker naturvetenskapligt utforskande på olika sätt samt att det finns en samhällelig relevans av hållbar utveckling då tidigare forskning antyder att flickor inte ges samma möjligheter att utveckla en naturvetenskaplig kompetens jämfört med pojkar. LÄS MER

  2. 27. Pedagogers perspektiv på tecken som alternativ och kompletterande kommunikation : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Nilsson; Annica Sjölin; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; takk; språk och kommunikation; mediering; multimodalitet; redskap och verktyg ;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie handlar om användandet av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) kopplat till kommunikation. I förskolans verksamhet finns det barn med olika behov när det kommer till att kommunicera. LÄS MER

  3. 28. Elevers läsutveckling i socioekonomiskt utsatta områden : En studie om elevers läsutveckling i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Sulaiman; Ayat Kassem; [2020]
    Nyckelord :Socioekonomiskt utsatta områden; segregation; förutsättningar; föräldrar; årskurs 4–6; lässtrategier; läsutveckling; motivation; bibliotek;

    Sammanfattning : För att bemästra det svenska språket krävs det inte endast förståelse, utan också önskan att lärasig. Sverige grundskolelevers studieresultat skiljer sig beroende på var eleverna bor. Elever sombor i socioekonomiskt utsatta områden har sämre studieförutsättningar än elever som bor igynnsamma socioekonomiska områden. LÄS MER

  4. 29. Användarupplevelse på en e-handelswebbplats : En studie om användarupplevelse med utgångspunkt på findability

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Noomie Björnhager; Samira Mahmoud Ismail; [2020]
    Nyckelord :Användarupplevelse; UX; informationsarkitektur; findability; e-handel; e-handelswebbplats; enkät; observation;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine what factors affect user experience regarding findability and information architecture on e-commerce websites by using svenskahem.se as a pilot-website. The research methodology consists of both quantitative respectively qualitative methods, such as surveys and usability testing. LÄS MER

  5. 30. Språkutveckling : språkförskolor med inriktning språkstörning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Brandt Nielsen; Linda Feltsen Nyman; [2020]
    Nyckelord :språkförskola; språkstörning; grav språkstörning; språkutveckling; försenad språkutveckling;

    Sammanfattning : Inledning Barn med språkstörning har många gånger svårt att samspela med sina kamrater på förskolan. Barn hamnar lätt utanför gruppen och blir “osynliga”. Språkförskolorna utgör här en viktig roll genom att stötta dessa barn i likvälundervisning som i sociala sammanhang. LÄS MER