Sökning: "bild semiotik"

Visar resultat 1 - 5 av 155 uppsatser innehållade orden bild semiotik.

  1. 1. Från svartvitt fotografi till målning och skivomslag : En studie av en bilds transformation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Marleéne Niklasson Johansson; [2024]
    Nyckelord :Lynn Curlee; Smoking Angels; Black Sabbath; Heaven and hell; Bertling; Leeds-Hurwitz; Culture; Context; Picture; image; Photograph; Painting; Album cover; Semiotic; Lynn Curlee; Smoking Angels; Black Sabbath; Heaven and hell; Bertling; Leeds-Hurwitz; Kultur; Kontext; Bild; Fotografi; Målning; Skivomslag; Semiotik;

    Sammanfattning : From the perspective that it is one and the same picture that is changing, this essay includes semiotic analyses of Lynn Curlee´s painting Smoking angels, made in 1979, the photograph from 1928 wich inspired the artist, as well as Black Sabbath´s album cover Heaven and Hell, that was first released in 1980. Although the forms of the pictures are different the motif is quite the same, yet, what the pictures convey is different. LÄS MER

  2. 2. Lindholmens Badhus - en reproduktion av en svunnen tid?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Karin Lindström; [2024]
    Nyckelord :AI; AI-bild; generativ AI; badhus; Carl von Linné; Västgötaresa 1746; Lindholmens slott; Lindholmens badhus; semiotik; reproduktion; Midjourney; kakelplattor; Aleida Assmann; Walter Benjamin; Roland Barthes; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Lindholmens Bathhouse – a reproduction of a bygone era? This thesis discusses the development of generative AI and if we can get an extended understanding of an AI image linked to an already existing place. The essay is divided into two parts, one which focuses on trying to decode the chosen AI image based on Roland Barthes semiotics and the second part which deals with the AI image and with means to put it in its historical context based on Aleida Assmann’s theory of cultural memory. LÄS MER

  3. 3. Multimodala representationer av fotosyntes och cellandning i NO-läromedel : En kvalitativ läromedelsanalys av biologi- och kemiläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Nygren; [2023]
    Nyckelord :Fotosyntes; cellandning; representationer; läromedel; biologi; kemi;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i semiotik och multimodalitet syftar denna studie till att bidra med ökad kunskap om hur fotosyntes och cellandning presenteras och uttrycks i biologi- och kemiläromedel. Urvalet bestod av två förlagsproducerade läromedel med olika upplägg där ett begränsat antal sidor analyserades baserat på dess innehåll av multimodala representationer. LÄS MER

  4. 4. Att skapa nyfikenhet inför en flygande pumpa : En studie i hur text och kontext kan skapa intresse för bilder som kan tala för sig själva

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnea Edberg; [2023]
    Nyckelord :text design; information design; text-picture interaction; social media; Instagram; semiotics; visual perception; pop-out effect; reading order; textdesign; informationsdesign; text och bild i samverkan; sociala medier; Instagram; semiotik; visuell perception; pop-out-effekt; läsordning;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i informationsdesign, med inriktning på textdesign. Syftet är att undersöka sätt att använda text för att förstärka och förtydliga den bildbaserade kommunikationen på Instagram. LÄS MER

  5. 5. En kunskapsöversikt om multimodala arbetssätt och deras inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Suzann Patron; Karl Wibacke; [2023]
    Nyckelord :Identitetsskapande; läs- och skrivinlärning; läsförståelse; motivation; multimodalitet; semiotik; tidiga skolåren.;

    Sammanfattning : I läroplanen kan man läsa att eleverna ska stimuleras att uttrycka sig genom estetiska uttrycksformer. Begreppet multimodalitet står inte explicit uttryckt men kan tolkas in i vissa delar av läroplanen. LÄS MER