Sökning: "child development books"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden child development books.

  1. 1. Barnadödlighet i Västra Sallerups församling : En kvantitativ studie i barnens historia mellan 1880-1940

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Linnea Nilsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The essay is a quantitative investigation with a focus on investigating child mortality in Västra Sallerup’s parish between 1880-1940. The social development in Eslöv is presented in the essay and put in relation to the potential change among the causes of death among the children. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om undervisning av flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rasmiya Ahmed; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; learning environment; language development and pre-school; Flerspråkighet; lärandemiljö; språkutveckling och förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie handlar om flerspråkighet i förskolan. Sju förskollärare intervjuades om deras undervisning med flerspråkiga barn. Resultatet visar att de arbetar med flerspråkighet i förskolan i syfte att främja språkutveckling både i svenska och på barnets modersmål. LÄS MER

  3. 3. ”De barnen har ju ett stort försprång och där måste vi bli bättre på att utjämna det här försprånget. Där har vi en jätteviktig roll” : Högläsning som språkutvecklande aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Hollin; Malin Kihlström; [2023]
    Nyckelord :nterest; language development; reading aloud; reading rest; Högläsning; intresse; läsvila; språkutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to compare whether childcare workers' and preschool teachers' perceptions of the phenomenon of reading aloud differ. A qualitative method in the form of semi-structured interviews with childcare workers' and preschool teachers' was used to collect empirical data for the study. LÄS MER

  4. 4. Bilderbokens möjligheter i matematikundervisning : Bilderböcker som verktyg för matematikundervisning ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elena Alhamud; Namam Barzangy; [2023]
    Nyckelord :picture book; preschool; mathematics; pedagogues; education; bilderbok; förskolan; matematik; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogernas uppfattningar om bilderböckernas betydelse för matematikundervisningen. Studien riktar sitt fokus på hur verksamma pedagoger beskriver sina uppfattningar om bilderböckers betydelse för matematikundervisning och hur bilderböcker kan användas som verktyg för att främja barns matematiska lärande. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn. : En intervjustudie om pedagogers relation till rim och ramsor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Terese Kupferschmied; Jenny Moberg; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; delaktighet och samspel; förskola; rim och ramsor; sociokulturellt perspektiv; språkutvecklande metoder.;

    Sammanfattning : This study aims to highlight educators´ approach towards language development methods for children with a mother tongue other than Swedish and multilingual children. Upon request, eleven educators´ with six to twenty-five years of work experience in preschool activities volunteered to be a part of thestudy. LÄS MER