Sökning: "children experiencing violence"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden children experiencing violence.

  1. 1. Så här arbetar vi med barnen på skyddat boenden : En kvalitativ studie om de som arbetar med barn på skyddat boende samt deras syn och tankar på den kommande lagändringen om stärkta rättigheter för barn.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Alma Johansson; Emilia Walette; [2024]
    Nyckelord :staff in protected housing; discretion; children experiencing violence; professional competence; professionals; protected housing; personal på skyddat boende; handlingsutrymme; barn som upplever våld; yrkeskompetens; professionella; skyddat boende;

    Sammanfattning : Syftet med intervjustudien är att undersöka hur personal på skyddat boende upplever sitt nuvarande arbete med barnen samt hur de tror att deras arbete kan påverkas av de nya lagändringarna som framförs i propositionen “Stärkta rättigheter för barn och vuxna i skyddat boende”, med utgångspunkt i att barn ska få egna placeringsbeslut. Empirin har samlats in genom intervjuer med åtta personal på olika skyddade boenden, såväl ideella som privata. LÄS MER

  2. 2. ”JAG HAR BLIVIT BESTULEN PÅ MINA BARN” : En kvalitativ studie om föräldrars upplevelser av att få sitt/sina barn familjehemsplacerade enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Shanet Weldai; Rawan Alhilali; [2023]
    Nyckelord :Biological parents; “LVU”; support efforts; placed children; foster homes; the three-part parenthood.; Biologiska föräldrar; LVU; stödinsatser; placerade barn; familjehem; de tredelade föräldraskapet.;

    Sammanfattning : Denna studie avhandlar föräldrars upplevelser gällande sina barns placering i enlighet med lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, (LVU) 2§. Studien har genomförts med en kvalitativ metod, där sju föräldrar intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Gender-based violence against women with intellectual disabilities, the case of Tanzania

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Caroline Bergkvist; [2023]
    Nyckelord :Tanzania; Women with intellectual disabilities; violence; sexual violence; gender-based violence; Capability approach; Human rights-based approach;

    Sammanfattning : One of the most prevalent human rights violations in the world is Violence Against Women and Girls. It is estimated that 1 in 3 women, which is equal to 736 million women, have been experiencing sexual and/or physical violence in her lifetime since the age of 15. LÄS MER

  4. 4. Den "onormala" barndomen : En litteraturöversikt om barns upplevelser av och agerande vid våld i hemmet mellan närstående

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Fanny Björne; Malin Wredberg; [2023]
    Nyckelord :children; children experiencing violence; domestic violence; social work; childhood sociology; barn; barn som upplever våld; våld i nära relation; socialt arbete; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att sammanställa forskning där barn har intervjuats om sina upplevelser och erfarenheter av våld i hemmet, mellan närstående, i en kunskapsöversikt. Studiens metod är en allmän litteraturöversikt och dess empiriska material består av elva vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  5. 5. Existerar könsskillnader i hur barn påverkas av att uppleva våld i hemmet? : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Fanny Johans; Mona Jalal; [2022]
    Nyckelord :Children; gender differences; domestic violence; experience violence; Barn; könsskillnader; våld i hemmet; uppleva våld;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine if gender differences regarding the effect of experiencing domestic violence among children exists and how this field can be comprehended in the light of different perspectives on gender and with social learning theory. A literature review was chosen as the mean for achieving this. LÄS MER