Sökning: "dator relation"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden dator relation.

  1. 1. Alignment of Image Sensor using Piezoelectric Crystals

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknik

    Författare :Julia Jakobsson; Reem Chahrour Muhieddine; [2023]
    Nyckelord :piezo; piezoelectric; crystal; piezoelectric crystal; piezoelektrisk; kristall; piezoelektrisk kristall; camera; kamera; focus; fokus; Axis; Axis Communications; alignment; justering; prototyp; prototype; algorithm; algoritm; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The use of piezoelectric crystals as a way to achieve automatic alignment of an image sensor in a camera was investigated in collaboration with Axis Communications AB. Piezoelectric crystals can be created into different configurations, piezoelectric stacks being one of the simpler ones. LÄS MER

  2. 2. Små anpassningar är inte tillräckligt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Iman Uzunkaya; Marija Stevanovic; [2023]
    Nyckelord :autism spectrum disorder; social studies education; Samhällsorienterade ämnen; SO; autism; metoder; anpassningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra tidigare forskning med praktiska erfarenheter som verksamma lärare i årskurs 4-6 har av att anpassa sin undervisning inom SO-ämnena för elever med autism, för att tillföra kunskap till studenter, verksamma lärare och andra pedagoger. Studien är en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Förkroppsligad biologikunskap genom skapande aktiviteter : Ett kognitivt och estetiskt perspektiv på biologididaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :embodiment; aesthetic experience; full-hand drawing; model; representation; identity; förkroppsligande; estetisk upplevelse; skapande aktivitet; anteckna för hand; bygga modell; representation; identitet;

    Sammanfattning : Arbetet ställer frågor kring omfattningen, sammanhangen och anledningarna till varför elever och lärare genomför skapande aktiviteter i form av att anteckna, rita och bygga i biologiämnet. Svaren har inhämtats genom tematisk analys av enkätsvar från 98 elever samt 3 lärare i Biologi 1 och 2 på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. “Klockan två på natten, det är då du ska göra allting, för då är det som lägst” : – en kvalitativ studie om utmaningar och möjligheter gällande medveten elanvändning med hjälp av digital teknik i familjekontext

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Fanny Christensen; Stina Lannerö; [2022]
    Nyckelord :energy use; human-computer interaction; sustainable HCI; energy literacy; power consumption; smart homes; family household; design thinking; cultural probes; energianvändning; människa-dator-interaktion; hållbar HCI; elkunskap; energiförbrukning; smarta hem; familjehushåll; designtänkande; kulturellt utforskande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker utmaningar kring medveten elanvändning i familjehushåll. Tidigare forskning har uppmärksammat att människor ofta har bristande kunskap inom energiområdet, inklusive den egna elanvändningen i hemmet. LÄS MER

  5. 5. Individen i fokus En studie om att synliggöra individanpassningsstrategier inom kommunala vuxenutbildningens grundläggande och gymnasiala kurser

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pirjo Thorson; [2021-10-08]
    Nyckelord :andragogik; differentierad undervisning; onlineundervisning; praktikarkitekturer; praktisk filosofi; ariationsteoretisk undervisning; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Syfte:Studiens syfte är att synliggöra lärares individanpassningsstrategier och att utröna möjligheter och svårigheter för individanpassning i vuxenutbildningens teoretiska kurser på grundläggande och gymnasial nivå. Studien ingår i skolans utvecklingsarbete med målet att införa ett kollegialt utbyte av strategier för individanpassning genom lektionsbesök och reflekterande samtal. LÄS MER