Sökning: "den närvarande pedagogen"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden den närvarande pedagogen.

  1. 1. Vi måste guida barnen mot lärande och vara närvarande : En enkätstudie om språkfrämjande lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Kjärrman; Sara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; pedagogue; learning environment; language development; the present pedagogue; Förskola; förskollärare; pedagog; lärmiljö; språkutveckling; den närvarande pedagogen;

    Sammanfattning : : Lärmiljöer, språkutveckling och den närvarande pedagogen är något som ofta går hand i hand, visar flera studier. Genom att ta vara på barns intressen i skapandet av lärmiljöer och sedan förtydliga dessa med språkfrämjande material utmanas och utvecklas barnens språkliga lärande. LÄS MER

  2. 2. Rätten att bli lyssnad på och få möjlighet till inflytande under sin tid på förskolan : En litteraturstudie om barns inflytande i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Lotten Fogelström; [2022]
    Nyckelord :Early childhood education; UNCRC; child participation; literature review; Förskola; Barnkonventionen; barns inflytande; litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Den här litteraturöversiktens syfte är att undersöka vilka begränsningar och möjligheter som finns för arbetet med barns inflytande i förskolan, utifrån artikel 12 i Barnkonventionen och Shiers (2001; 2010) delaktighetsmodell. Barnkonventionen har funnits sedan 1989, och har ratificerats av ett stort antal länder. LÄS MER

  3. 3. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emelie Johannesson; [2022]
    Nyckelord :Play; learning; development; sociocultural perspective; preschool; preschool teachers; Lek; lärande; utveckling; sociokulturellt perspektiv; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stor del av barns vardag ägnas åt lek, därför ska den ha en central plats i förskolans verksamhet. För att leken ska kunna leda till lärande och utveckling så behövs en stimulerande miljö och samspel med andra människor. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarens strategier att inkludera barn med språkstörning i leken : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Ringdahl; Elin Olsson; [2022]
    Nyckelord :Språkstörning; Lek; Språkutveckling; Inkludering;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att inkludera barn med språkstörning i leken. För att få svar på detta har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers delaktighet i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Einarsson; Johanna Persson; [2022]
    Nyckelord :pedagoger; närvarande; delaktighet; lek; barn;

    Sammanfattning : Sammanfattning Leken är en stor del av barns förskolevistelse och den beskrivs ha stor betydelse för barns utveckling, lärande och samspel. I Läroplanen, Lpfö 18 (Skolverket 2018) beskrivs leken som central och att det är genom lek barn ges möjlighet att bearbeta de intryck de upplever i sin vardag. LÄS MER