Sökning: "the present pedagogue"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden the present pedagogue.

  1. 1. Riskfylld lek - en skräckblandad förtjusning som ger fjärilar i magen! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om riskfylld lek i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Hansson; Caroline Jonsson; [2024]
    Nyckelord :phenomenography; preschool teacher’s perceptions; risky play; outdoor environment; challenge; fenomenografi; förskollärares uppfattningar; riskfylld lek; utemiljö; utmaning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av riskfylld lek i förskolans utemiljö. Utifrån våra egna tidigare erfarenheter, när vi har varit verksamma i förskola, har vi sett och upplevt att säkerheten hos pedagogerna tar överhand när barnen vill utforska riskfylld lek. LÄS MER

  2. 2. Vi måste guida barnen mot lärande och vara närvarande : En enkätstudie om språkfrämjande lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Kjärrman; Sara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; pedagogue; learning environment; language development; the present pedagogue; Förskola; förskollärare; pedagog; lärmiljö; språkutveckling; den närvarande pedagogen;

    Sammanfattning : : Lärmiljöer, språkutveckling och den närvarande pedagogen är något som ofta går hand i hand, visar flera studier. Genom att ta vara på barns intressen i skapandet av lärmiljöer och sedan förtydliga dessa med språkfrämjande material utmanas och utvecklas barnens språkliga lärande. LÄS MER

  3. 3. Kan näsor flyga? : Hur fungerar frågan i interaktion mellan pedagoger och barn på förskolan?

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Blomgren; [2023]
    Nyckelord :Interaktion; förskola; vuxen-barn interaktion; frågor; socialt aktörskap; deltagande;

    Sammanfattning : In preschool, many questions are asked, both by children and by pedagogues. By focusing on questions from an interactional perspective, this study aims to shed light on questioning in preschool and to spread an increased understanding of the question's various functions. LÄS MER

  4. 4. En studie om att undersöka förskolebarns meningsskapande kring statisk elektricitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Diana Rundqvist; [2020]
    Nyckelord :Children’s expression and meaning making; nature science; physical phenomena; preschoolers; static electricity; the role of the educator; Barns uttryck och meningsskapande; fysikaliska fenomen; förskolebarn; naturvetenskap; pedagogens roll; statisk elektricitet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how preschool children, aged 3-5 years, create meaning of static electricity in an activity led by a pedagogue, how this is expressed and what part the pedagogue takes in children’s meaning making. The method used was participant observation and video camera was used to document a designed activity. LÄS MER

  5. 5. Askfat och galna gorillor : En essä om det Levande Verkstadspedagogiska förhållningssättet inom skapande verksamhet på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linda Hahne; [2020]
    Nyckelord :image pedagogy; Living Workshop; free creation; leisure time center; creativity; bildpedagogik; Levande Verkstad; fritt skapande; fritidshem; kreativitet;

    Sammanfattning : In this scientific essay, I reflect on children's free creation within the creative activities in Swedish school and at leisure time centers based on my experiences as a Living Workshop pedagogue. I start from an event where a student expresses that during our creative sessions we "only make feelings" when the child and another pedagogue were allowed to create exactly what the child wanted. LÄS MER