Sökning: "image pedagogy"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden image pedagogy.

  1. 1. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva Zwahlen; [2023]
    Nyckelord :fantasy imagination socioculture subject didactics image middle school elementary school pedagogy drawing pretend play didactics free play children students creativity cognition development; fantasi sociokultur ämnesdidaktik bild mellanstadium grundskola bildpedagogik ritning låtsaslek bilddidaktik fri lek barn elever kreativitet kognition utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER

  2. 2. AKK som tydliggörande pedagogik : en studie om förskollärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Pettersson Nilsson; Des Olsson; [2023]
    Nyckelord :ACC; Signs as support; Alternative supplementary communication; clarifying pedagogy; AKK; TAKK; Alternativ kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Idag visar allt fler forskningsresultat på de språkutvecklande vinsterna hos samtliga barn när verksamheter bedrivs med AKK som komplement. AKK är ett paraplybegrepp som innefattar bland annat bildstöd och tecken som stöd, där olika AKK-system visualiserar språket. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i förskolan : Förskollärares uppfattningar om arbetet med inkludering i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linn Björk; [2022]
    Nyckelord :phenomenography; preschool; preschool teachers; inclusion; inclusive learning environments; fenomenografi; förskola; förskollärare; inkludering; inkluderandeläromiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge of how preschool teachers describe the work with inclusion in practice. Based on the purpose, four questions were formulated. The study was based on a phenomenographic method set to highlight variations of conceptions of inclusion and its working methods. LÄS MER

  4. 4. ”Vi behöver starka kroppar men inte för estetiskt utseendemässiga skäl” En intervjustudie med ämneslärare i idrott och hälsa om kroppsideal

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ellinor Boudin; Julia Gripenberth; [2022]
    Nyckelord :body ideals; physical education; teachers in upper secondary school;

    Sammanfattning : This essay explores how Swedish physical education teachers in upper secondary school says they work with body ideal, and which challenges they meet while doing it. The importance of covering body ideals and teaching students about the consequences of them in upper secondary school is evident since Skolverket includes it in the purpose of the subject, but also since so many young people are struggling with a negative body image which is negatively affected by the body ideals they see on social media. LÄS MER

  5. 5. Sex Education 101 : Constructing Gender, Sexuality, and the Body in the Revised Swedish High School Curriculum. An Intersectional Critique

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Effrosyni (Froso) Terzoglou; [2021]
    Nyckelord :gender; sexuality; body image; intersectionality; sex education; feminist and norm-critical pedagogy; pedagogi; sex; Skolverket; utbildning; gymnasiet;

    Sammanfattning : In February 2021 the Swedish government announced the revision of curricula in every educational level, to correspond to the Sexuality, Consent and Relationships knowledge field. The purpose of this research is to explore the ways the Swedish high school curriculum, with the support of Skolverket’s webpage, has integrated notions of a) gender and sexuality, b) body in connection to sexuality and c) ethnicity, concerning students. LÄS MER