Sökning: "digital teknik och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 319 uppsatser innehållade orden digital teknik och lärande.

  1. 1. Digitalisering i förskolan - Pedagogers uppfattningar om digital teknik.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Ribarska; Martina Larsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Pedagogers uppfattningar; läsplattor; digital teknik; lärande och utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien är att jämföra pedagogers olika uppfattningar och relationer till användandet av digitala verktyg i form av läsplatta på några utvalda förskolor inom Västra Götalands Län. Anledningen till den aktuella studien baseras på det som läroplanen för förskolan har som mål kring digitalisering. LÄS MER

  2. 2. Förskolans spegelbild via egna sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Berglund; [2024]
    Nyckelord :förskola; samverkan; sociala medier; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och diskutera hur förskolor utan centralt beslutad digital lösning väljer att förmedla sin verksamhet via sociala medier. Studien är en kvalitativ studie som har genomförts genom semistrukturerade intervjuer av två förskollärare. Studien analyserar också förskolornas publicerade material på Instagram. LÄS MER

  3. 3. Patientens förväntningar på fysioterapeuten och dess påverkan på behandling : Ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linda Byström; Elis Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Fysioterapeut; genus; målsättning; patientdelaktighet; rehabilitering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mötet mellan vårdgivare och patient är kärnan i hälso- och sjukvårdens verksamhet där patientdelaktighet och målsättning har visat sig vara betydelsefulla för resultat i rehabiliteringen. Genus, de socialt och kulturella föreställningarna, leder till att det inte alltid är jämställt mellan könen och därmed inom vården. LÄS MER

  4. 4. Upplevda sömnsvårigheter och upplevelse av sömnens påverkan på träning, hos fysioterapeutstudenter vid Luleå Tekniska Universitet : en kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Moa Hedberg; Mateus Bäckman; [2024]
    Nyckelord :Fysioterapeutstudenter; insomni; KSQ; stress; sömnhälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sömnsvårigheter och sömnbrist är vanligt hos universitetsstudenter. Sömnbrist kan leda till att de fysiska och kognitiva förmågorna påverkas negativt såsom en ökad risk för skador samt sämre återhämtningsförmåga. Vanliga riskfaktorer för sömnbesvär är stress, fysisk inaktivitet, alkohol och koffeinintag. LÄS MER

  5. 5. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Andrea Dean; [2024]
    Nyckelord :epistemic injustice; Bloom s taxonomy; formative assessment; variation theory; student participation; epistemology; high school; epistemisk orättvisa; Blooms taxonomi; formativ bedömning; variationsteori; elevdeltagande; epistemologi; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER