Sökning: "diskriminering och kränkande behandling"

Visar resultat 16 - 20 av 98 uppsatser innehållade orden diskriminering och kränkande behandling.

  1. 16. Att vårdas mot sin vilja -en förlust av grundläggande mänskliga rättigheter? : En litteraturöversikt

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Kavitha Gopala Reddy; Anna Dahlroth; [2020]
    Nyckelord :Autonomi; bemötande; delaktighet; patienters upplevelse; tvångsvård.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flertalet patienter som har vårdats under tvångsvård inom sluten psykiatrisk vård har upplevt bristfällig behandling i samband med deras vård och behandling. Kränkande attityder, och förhållningssätt av sjuksköterskor har speglat många patienters vardag under tvångsvård vilket har visat på negativa konsekvenser. LÄS MER

  2. 17. "Vi kan inte leka tillsammans..." : - En kvalitativ studie om pedagogers synsätt på kränkande behandling och diskriminering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Stina Dahlgren; Therése Blombergsson; [2020]
    Nyckelord :Kränkande behandling; diskriminering; diskurs; diskursanalys; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn ses ofta som 'oskyldiga' och anses inte kunna utföra kränkande handlingar eller diskriminering. Forskning fastslår däremot att detta sker inom förskolan och visar därför att det är ett relevant område även inom förskolan, barn är kapabla att utföra handlingar som kan beskrivas som kränkande och diskriminerande. LÄS MER

  3. 18. Tillämpning av likabehandlingsplaner : Förskollärares beskrivningar och upplevelser av likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Werle; Ozan Yüsel; [2020]
    Nyckelord :likabehandlingsplaner; policyarbete; förskollärarens upplevelse; förskolan; diskriminering; trakasserier och kränkande behandling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s. 5) lyfts det fram att alla barn har ett lika värde och att ingen ska behöva utsättas för kränkningar eller diskriminering. I förskolans uppdrag ingår det att förskoleverksamheten ska ha en plan mot kränkande behandling och en plan mot diskriminering och trakasserier. LÄS MER

  4. 19. Skolors likabehandlingsplaner i förhållande till lagstiftning och aktuella myndigheters regler : - en kvantitativ studie om Västra Mälardalens grundskolors likabehandlingsplaner, i deras arbete mot diskriminering, kränknade behandling och trakasserier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Felicia Englöv; Nathalie Andersson Markovic; [2020]
    Nyckelord :likabehandling; likabehandlingsplan; kränkande behandling; diskriminering; trakasserier; grundskola;

    Sammanfattning : Diskriminering, kränkande behandling och trakasserier är något som förekommer frekvent i våra skolor idag. Likabehandlingsplanen ska finns där som ett stöd för skolans personal i arbetet med dessa situationer, och det är därför angeläget att granska hur väl planerna är uppbyggda. LÄS MER

  5. 20. Likabehandlingsplanen för förskolan: : Kollegiala och individuella tolkningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Granath; Pari Karimzehi; [2020]
    Nyckelord :Likabehandling; demokrati; likvärdig förskola; likabehandlingsplanen; värdegrund.;

    Sammanfattning : Enligt skollagen (SFS 2010:800) har alla svenska förskolor krav på att framställa en likabehandingsplan i arbetet för att skapa en likvärdig förskola för alla barn. Utifrån intervjuer med verksamma pedagoger och textanalyser av deras likabehandlingsplaner har vi sett att det finns skillnader i framställandet och arbetssätten med likabehandlingsplanerna. LÄS MER