Sökning: "diskriminering och kränkande behandling"

Visar resultat 6 - 10 av 98 uppsatser innehållade orden diskriminering och kränkande behandling.

  1. 6. Stuprörseffekter i arbetet mot kränkningar och trakasserier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Torgny Handreck; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmiljörätt; Arbetsrätt; Diskriminering; Skyddsombud; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Non-discrimination is a human right that has evolved from being a politicial declaration without any judical binding effect. It is now incorporated in the labour laws with a forcible civil law effect. An increasing focus on the organisational and social work environment have strengthened the prevention against victimisation in the workplace. LÄS MER

  2. 7. Segregering i förskolan : En utopisk målbild om lika förskola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Rylander; [2022]
    Nyckelord :integration; preschool; segregation; förskola; integration integrering; segregation segregering;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to investigate the work against segregation in preschool on a national and a local level. The method used is a content analysis of selected documents from the various discourses, at the national level letters from the Riksdag and the government which deal with segregation in society at large and in preschool. LÄS MER

  3. 8. Den jämställda, icke-diskriminerade förskolan och dess pedagogiska ledare En kvalitativ intervjustudie om rektorers tal om och konstruktioner av arbete med jämställdhet och likabehandling i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Strand; [2021-09-23]
    Nyckelord :arbete med jämställdhet; Likabehandling; plan mot diskriminering och kränkande behandling; Förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att granska rektorers tal om och konstruktioner av jämställdhet och likabehandling, det utförda praktiska arbetet samt vilka likheter och skillnader som blev synliga i dessa utsagor för att få syn på återkommande representationer av problem. Teori: Det teoretiska ramverk som omgärdar studiens är feministisk poststrukturalism, intersektionalitet och diskursanalys med fokus på makt och språket som handlande verktyg. LÄS MER

  4. 9. Kränkande behandling - Det mångtydiga uppdraget : En kvalitativ studie om hur fritidshemslärare tolkar policydokument som handlar om kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Olsson; [2021]
    Nyckelord :Diskriminering; Fritidshemslärare; Kränkande behandling; Policy enactment; Trakasserier.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fritidshemslärare tolkar sitt uppdrag gällande kränkande behandling, diskriminering och trakasserier utifrån policydokument som handlar om dessa ämnen och lokala bestämmelser. Studiens frågeställning är: Hur tolkar fritidshemslärare uppdraget om kränkande behandling? Studien genomfördes med fyra semistrukturerade intervjuer med sammanlagt sex respondenter, indelade i två par-intervjuer och två enskilda intervjuer. LÄS MER

  5. 10. ”Nej! På min arbetsplats lyder en tydlig hierarki där vissa får åka på räkmacka och andra får ta skiten.” : En studie om ansvars- och kunskapsklyftan inom ämnet diskriminering och kränkande behandling på förskolor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Teresia Alestad; Sarah Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Diskriminering; kränkande behandling; förskollärare; barnskötare; ramfaktorteorin; kunskap; ansvar.;

    Sammanfattning : Under tidigare verksamhetsförlagd undervisningspraktik har vi iakttagit händelser som ställer oss undrande. Vi fick bevittna varierande tillvägagångssätt, diskussioner och samtal som tycktes förändras beroende på utbildningsgrad inom arbetslagen. Detta ledde till att viintresserade oss för arbetslagets dynamik och inverkande faktorer. LÄS MER