Sökning: "diskriminering och kränkande behandling"

Visar resultat 11 - 15 av 98 uppsatser innehållade orden diskriminering och kränkande behandling.

  1. 11. ”Jag vill inte att arbetet ska handla om min könsidentitet” : En kvalitativ studie om transsexuellas upplevelser av bemötande i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jenny Sjödin; [2021]
    Nyckelord :Transsexuality; gender identity; treatment; working life; criticism of norms; queer; employees; stigma; gender; Transsexualitet; könsidentitet; bemötande; arbetsliv; normkritik; queer; medarbetare; stigmatisering; kön;

    Sammanfattning : En transsexuell person upplever sig vara född i fel kön och vill oftast genomgå en könsbekräftande behandling så att kroppen överensstämmer med det kön som personen identifierar sig med. Att gå emot den heteronorm som råder i samhället är förknippat med stigmatisering, kränkande särbehandling och diskriminering. LÄS MER

  2. 12. Personer som lever med HIV - upplevelser av bemötande inom vården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Moa Ekholm; Ebba Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Nyckelord: HIV-infektion; Patientupplevelse; Stigma; Sjukvård och Mellanmänskliga relationer;

    Sammanfattning : Introduktion Humant immunbristvirus (HIV) är ett virus som orsakar försvagat immunförsvar. Personer som lever med HIV (PLHIV) har fått utstå mycket stigmatisering i form av diskriminering, våld och social isolering. LÄS MER

  3. 13. ANTIDISKRIMINERING I GRUNDSKOLAN : En WPR-analys av problemet med diskriminering, ojämlika villkor och kränkande behandling

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mya Grönlund; [2021]
    Nyckelord :antidiskriminering; likabehandling; aktiva åtgärder; WPR; diskriminering; trakasserier kränkande behandling; skola.;

    Sammanfattning : Skolan har ett tydligt uppdrag att bedriva ett målinriktat arbete för att motverka alla former av diskriminering samt främja elevers lika rättigheter och möjligheter. Hur arbetet specifikt ska gå till är dock upp till varje enskild verksamhet utifrån dess specifika behov och förutsättningar. LÄS MER

  4. 14. Får jag vara med? –En analys av hur mobbning gestaltas i två bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patricia Fagerlund Larsson; [2020]
    Nyckelord :Mobbning; bilderbok; skola; barnlitteratur; Elin Bisander; Carina Wilke; text och bild;

    Sammanfattning : Detta är en analys av hur mobbning gestaltas i två bilderböcker. Skolverket (2019) skriver att skolan ska se till att ingen människa blir utsatt för diskriminering, förtryck eller kränkande behandling och ett hjälpmedel läraren kan använda sig av i klassrummet för att förebygga mobbning är bilderboken (s.10). LÄS MER

  5. 15. Det finns inga moraliska eller omoraliska böcker : En undersökning av den didaktiska potentialen i Majgull Axelssons Aprilhäxan och John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linn Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Aprilhäxan; Majgull Axelsson; Låt den rätte komma in; John Ajvide Lindqvist; värdegrund; diskriminering; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka den didaktiska potentialen i Majgull Axelssons Aprilhäxan (1997) och John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in (2004) vid värdegrundsarbete i svenskämnet på gymnasiet, samt diskutera skräckgenrens användbarhet i undervisningen i allmänhet. Verken har tolkats utifrån en värdegrundskontext för att finna lämpliga uppslag till undervisningssituationer. LÄS MER