Sökning: "e-bok"

Visar resultat 6 - 10 av 45 uppsatser innehållade ordet e-bok.

  1. 6. Bidrar planerad högläsning till dialogskapande i förskolan? : En kvalitativ studie om dialoger som skapas under en planerad högläsningssituation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Winberg Ebba; Knutsson Emma; [2021]
    Nyckelord :Reading aloud; preschool; children; educator; planned reading aloud; dialogue; e-book; physical book; dialogism; responsiveness; addressivity.; Högläsning; förskola; barn; pedagog; planerad högläsning; dialog; e-bok; fysisk bok; dialogism; responsivitet; adressivitet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om det dialogskapande som kan ske under planerade högläsningssituationer i både fysisk bok men även i e-bok.För att få skapa en större kunskap om dialoger under planerade högläsningssituationer samt hur barn skapar sitt egna aktiva deltagande via dialog används följande frågeställningar: Hur visar sig dialogen mellan pedagog och barn vid planerad högläsning via en fysisk bok och via e-bok? Hur skapar pedagogerna ett aktivt deltagande genom dialog hos barnen i planerad högläsning? För att få svar på forskningsfrågorna har empiri samlats in via ljudinspelningar av planerade högläsningssituaioner fyra med e-bok och fem med fysisk bok. LÄS MER

  2. 7. Mot tredje generationens läsplatta : En undersökning av läsplattans användarvänlighet och utvärdering av dess utvecklingspotential

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Clara Norgren; Olle Sandström; [2021]
    Nyckelord :Användarvänlighet; digitalisering; e-bok; e-ink; elektroniskt papper; innovation; läsplatta; människa- dator interaktion; Product-Market Fit;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker digitala läsvanor och läsplattor, ur ett människa-datorinteraktions perspektiv, för att bidra med insikter kring digital läsning genom att identifiera problem och utvecklingsområden hos läsplattan. En enkätundersökning genomfördes, där 947 svar erhölls. LÄS MER

  3. 8. Automating the monotonous workflow : Mobile application development and deployment

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Ahmadreza Vakilalroayayi; [2021]
    Nyckelord :Design science; Design science research process; Process model; Continuous integration; Continuous delivery; Software architecture; Automating workflow; Image processing; Perform Git commands automatically; Deploy mobile applications automatically; Designvetenskap; Designvetenskaplig forskningsprocess; Processmodell; Kontinuerlig integration; Kontinuerlig leverans; Programvaruarkitektur; Automatisera arbetsflöde; Automatisk bildbehandling; Utför Git -kommandon automatiskt; Distribuera mobilapplikationer automatiskt;

    Sammanfattning : To create, update, or deploy a mobile application, a collection of hand-operated works must be satisfied. In this project, regardless of the mobile application's code and its core functionalities, which can be an e-book, an application, or even a mobile game, we will study how to automate, visualize and simplify the following manual procedures: 1. LÄS MER

  4. 9. Högläsning med tryckta böcker och e-böcker i förskolans utbildning : En enkätstudie om hur förskolans personal arbetar med olika bokformat vid planerad högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Dalevi; Elin Garberg; [2021]
    Nyckelord :Planerad högläsning; Förskolepersonal; Tryckt bok; E-bok; Digitalisering i förskolan; Arbetssätt; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Digitaliseringens framväxt i samhället har skapat nya utmaningar och möjligheter för både barnets språkutveckling och läsupplevelser. Detta påverkar även förskolepersonalen då de står inför viktiga didaktiska beslut gällande arbetssätt vid planerad högläsning med tryckta böcker och elektroniska böcker (e-böcker). LÄS MER

  5. 10. Hur skiljer sig populärvetenskapliga framställningari två olika medier, e-bok och video? : En jämförande analys av Introducing books och Explainer videos. Explained* och Introducing – Graphic guides.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Kindborg Elofsson; [2020]
    Nyckelord :E-book; Multimodality; Pedagogy; Popular science; Video; E-bok; Multimodalitet; Pedagogik; Populärvetenskap; Video;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur populärvetenskapliga framställningar gestaltas för e-bok och video. Resultatet visar de mediespecifika skillnader som medierna e-bok och video för med sig. LÄS MER