Sökning: "e-bok"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade ordet e-bok.

  1. 16. IKT i matematikundervisningen : En litteraturstudie om användningen av IKT i matematikundervisning i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erik Friggeråker; Emil Wallin; [2019]
    Nyckelord :IKT; matematikundervisning; digitala verktyg; e-bok; digitala spel;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av skolan är i ständig utveckling och därför är det viktigt att lärare vet hur de använder sig av digital teknik i sin undervisning. EU har beslutat att digital kompetens är en av åtta nyckelkompetenser för ett livslångt lärande. Det innebär att tekniken kan användas på fritiden och i arbetslivet. LÄS MER

  2. 17. På fritidshemmet finns en önskelåda. Där ska jag önska att vi får läsa e-ljudböcker. : En studie av elevers upplevelser kring e-ljudbok som alternativ till läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Yvonne Petersson; [2018]
    Nyckelord :e-ljudbok; ljudbok; e-bok; läslust; läsupplevelser;

    Sammanfattning : I studiens nulägesanalys framgick av en föreläsare som berättade att allt för många ungdomar lämnar grundskolan med läs-och skrivsvårigheter. Föreläsaren hade genom sitt arbete på behandlingshem träffat flera ungdomar som inte kan läsa och skriva och menade att detta har betydelse för ungdomarnas självkänsla och självbild. LÄS MER

  3. 18. Inspirationsbok : Musik & drama kopplat till förskolans läroplansmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Gillner; Viktoria Sundberg; [2018]
    Nyckelord :Förskola; musik; drama; läroplansmål; inspirationsbok;

    Sammanfattning : Vi vill med detta arbete erbjuda en produkt där sånger, ramsor och dramaövningar utgör innehållet. Vår målgrupp är verksamma inom förskolan, exempelvis barnskötare och förskollärare. LÄS MER

  4. 19. Boken eller e-boken, det är frågan – en litteraturstudie om böckers och e-böckers inverkan på elevers läsande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anton Karlsson; [2018]
    Nyckelord :e-book; regular book traditional book; reading development; word knowledge; e-bok; vanlig bok traditionell bok; läsutveckling; ordkunskap; läsförståelse;

    Sammanfattning : The aim of this literature review is to investigate what previous research indicates about how students’ reading development is influenced when reading ordinary books or e-books, but also how their attitudes towards reading are influenced. I will also use Henk Linskens’s (2018) work Henke och Bokstäverna som Hoppar to exemplify my perspective on the results from the research. LÄS MER

  5. 20. " ... det känns som man lär sig när man läser då" : En studie om elevers interaktion och upplevelse av läsning på iPad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Charlotta Laagen; [2017]
    Nyckelord :iPad; digital tools; digital reading; interaction; primary school; grade 2; iPad; digitala verktyg; digital läsning; interaktion; lågstadiet; årskurs 2;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how four students in grade 2 in risk for read- and write difficulties use the iPad when they read a literary digital text and to find out how the students experience reading on it. Video observations were used to get the data when the students individually read on the iPad. LÄS MER