Sökning: "elevperspektiv på religion A"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden elevperspektiv på religion A.
1. Fakta konta diskussioner : Elevperspektiv på undervisningsmetoder inom religionskunskap på gymnasienivå
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologiSammanfattning : Abstract This study aims to investigate students' perspectives on three teaching methods within the subject of religious education at upper secondary school: factual teaching, discussions, and meetings with religious representatives. Employing a deductive approach and utilizing Robert Jackson's interpretive approach as the primary theoretical framework, the study explores students' own experiences with these methods. LÄS MER
2. Etnicitet, religion och andra kontroversiella frågor i klassrummet : En litteraturstudie om undervisning i kontroversiella frågor utifrån mångkulturalism
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Denna uppsats har för avsikt att undersöka hur kontroversiella frågor hanteras i klassrummet och vilka olika undervisningsmetoder forskningen förespråkar i detta ämne. Undersökningen har tagit olika perspektiv: lärarperspektiv och elevperspektiv. LÄS MER
3. Kan religionsundervisningen skapa broar mellan människor? : Gymnasielevers syn på religionskunskapsämnets mening i skolan och undervisningen i det
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : The overall aim of this study is divided into two parts, firstly to analyze the view of four swedish upper secondary school students on what the meaning with religious education in Sweden should be. Secondly, to analyze how these four students experience their education in religion and compare it with their teachers view on the meaning of religious education and how she conducts the teaching. LÄS MER
4. Religionskunskapsundervisning i det mångreligiösa klassrummet : Utmaningar, möjligheter och upplevelser ur ett lärar- och elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Dagens religionskunskapsklassrum består ofta av en heterogen grupp elever. Vi har valt att benämna ett sådant klassrum som mångreligiöst, vilket betyder att många olika religioner och livsåskådningar finns representerade i klassrummet. LÄS MER
5. Varför religionskunskap? : En kvalitativ undersökning av verksamma lärares syn på religionsämnets legitimitet år 2014.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Fem verksamma lärares uppfattningar och syn på religionskunskapsämnet har studerats i föreliggande uppsats. Syftet är att belysa verksamma lärares uppfattningar om ämnet bidrar med en nytta för eleverna och hur lärarna motiverar religionskunskapsämnet. LÄS MER