Sökning: "empirisk fråga pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden empirisk fråga pedagogik.

  1. 1. Förebygga, identifiera och åtgärda : Om elevers läs- och skrivproblematik i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Tronde; [2014]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; förebyggande metodik; kartläggning; åtgärder; en-en-undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att belysa faktorer som förebygger svårigheter i läs- och skrivinlärning samt metoder som används för att identifiera vari svårigheterna består och åtgärder som tillämpas för att stödja elever med läs- och skrivproblematik. Den metod som tillämpats har varit en litteraturstudie samt en mindre empirisk undersökning i form av åtta intervjuer med verksamma lärare i årskurs 1-3. LÄS MER

  2. 2. Ideologiska konstruktioner. Vetenskapligt gränsarbete i specialpedagogisk programlitteratur

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lars Hegedüs; [2012-06-01]
    Nyckelord :specialpedagogiskt forskningsområde; ideologi; gränsarbete; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen söker frilägga det specialpedagogiska forskningsområdets ideologiska konstruktioner via framskrivningar i specialpedagogisk programlitteratur, avseende gränsdragningar mellan vetenskaper, specialpedagogiska perspektiv och karaktäristika. Teori: Med inbegripande av kontrastiva konstruktioner mellan vetenskaper för visst ideologiskt främjande, ger begreppet gränsarbete (Gieryn, 1983) signifikans åt områdets konstruktion. LÄS MER

  3. 3. Religionskunskapslärarens tankar om vald pedagogik och metodik i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Petersson; [2011]
    Nyckelord :kunskapande; flerstämmighet; klassrumsmiljö; religionsdidaktik; problembaserat lärande; kunskapssyn;

    Sammanfattning : Hur fungerar lärandet? Det är det fråga som jag reflekterar över varje gång jag träffar elevereller funderar kring hur jag skall lägga upp ett nytt arbetsområde. En viktig fråga som jag irelation till mitt kommande profession vill ha svar på. LÄS MER

  4. 4. En föreställning om demokrati : Om skolans arbetsformer och deras betydelse för gestaltning av demokrati som verklighet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för pedagogik inom arbetsliv och utbildning (PiAU); Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :David Ekholm; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den studie som presenteras i uppsatsen har sökt förståelse för föreställningar om demokrati inom ramen för gymnasieskolans pedagogiska verksamhet; en föreställning aktivt förmedlad och gestaltad i de pedagogiska arrangemangen, men också en föreställning om demokrati i elevernas upplevelser och uppfattningar. En empirisk undersökning, i form av samtalsintervjuer i två grupper om tillsammans fem deltagare, ligger till grund för studien. LÄS MER

  5. 5. De[lärarna]ska ju inte komma från Mars och inte fatta någonting - En kvalitativ studie om elevers uppfattning om sex- och samlevnadsundervisning.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Heidi Jerkrot; Lai-Yin Chan; [2009]
    Nyckelord :sex- och samlevnadsundervisning; högstadielever;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Jennie Johannisson (2008) har i ”Är man inte trovärdig när man pratar om sex ochsamlevnad så blir man kapad vid knäna” undersökt lärares metoder och förutsättningar i sex- ochsamlevnadsundervisning. Skolor som lärarna arbetar på har högt anseende när det gäller sex- ochsamlevnadsundervisning. LÄS MER