Sökning: "enkät frågor metod barn"

Visar resultat 11 - 15 av 74 uppsatser innehållade orden enkät frågor metod barn.

  1. 11. AKK och TAKK i förskolan : ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Madeleine Kjellberg; Therés Emilsson; [2020]
    Nyckelord :Alternativ och kompletterande kommunikation; Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; Grafisk alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikation; Specialpedagogisk insats; inkluderande förhållningssätt; Språkutveckling; Språkstörning; Sen språkutveckling; Normal Språkutveckling; Didaktiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Att bidra med kunskap om hur och varför verksamma pedagoger väljer att använda AKK/TAKK som en språkutvecklande metod för alla barn i svensk förskola. Studiens fokus är att analysera arbetet med AKK/TAKK utifrån de didaktiska frågorna. LÄS MER

  2. 12. Förskolepedagogers strategier och uppfattningar gällande måltidssituationen : En kvantitativ studie med fokus på matkräsenhet hos barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Ida Ring; Vilma Smedsrud; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Svenska förskolan kan ansvara för majoriteten av barnens dagliga matintag och har därav en unik utgångspunkt vid måltidssituationen. Oavsett ålder innefattar måltiden en social kontext som påverkar barnet vid mötet av livsmedel. LÄS MER

  3. 13. ”De vill att vi läser för dem mest hela tiden” : En kvalitativ studie om hur förskollärarna beskriver förskolans läsmiljö

    M1-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Linnéa Lundell; Åsa Fransson; [2020]
    Nyckelord :Läsmiljö; Förskola; Förskollärare; Reggio Emilia; Tillgänglighet; Böcker; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I tidigare forskning har förskolans läsmiljö främst undersökts genom studier av barns perspektiv och genom observationer. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur förskollärare beskriver läsmiljön i förskolan. LÄS MER

  4. 14. Arkitekter resonerar om barnet och förskolans fysiska miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lena Giss; [2020]
    Nyckelord :fysisk miljö; förskola; barn; barnsyn; påverka; känslomässig; psykologisk; personlig utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Forskning visar att den fysiska miljöns utformning på förskolan påverkar barnet på olika sätt. Byggandet av förskolor har emellertid inte alltid sett som så viktigt, då synen på barnet i samhället inte alltid ansetts så hög. LÄS MER

  5. 15. Skolsköterskors hälsosamtal och kostråd till barn med övervikt och fetma : En kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Linnea Sjöbrink; Christine Winkler; [2020]
    Nyckelord :skolsköterskor; hälsosamtal; Livsmedelsverkets kostråd; barn och ungdomar; elevhälsan; övervikt och fetma;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskor ansvarar för att bedriva hälsosamtal i grundskolan. Att informera om hälsosamma matvanor ingår i uppgiften. Övervikt och fetma bland barn ökar och skolsköterskorna förväntas bedriva både preventiva och stödjande åtgärder för att minska ohälsosamma kostvanor och öka fysisk aktivitet. LÄS MER