Sökning: "entreprenöriell pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden entreprenöriell pedagogik.

  1. 1. Utveckla entreprenöriella förmågor genom problemlösning i matematik : Utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för utbildning och lärande

    Författare :Malin Sjödén; [2021]
    Nyckelord :Entreprenöriell; problemlösning; förmågor; lärare; 1–3; matematiska problem; entreprenörskap; öppna uppgifter; rika problem; MOSAIK;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka entreprenöriella förmågor lärare anser att elever får möjlighet att utveckla genom problemlösningsaktiviteter i matematik. Frågan är relevant eftersom entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom all undervisning enligt Lgr11 (Skolverket, 2019). LÄS MER

  2. 2. Entreprenöriell pedagogik i fritidshem : ”Från delaktighet till värdeskapande”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Åsa Johansson; [2018]
    Nyckelord :Entreprenöriell pedagogik; entreprenöriellt lärande; entreprenöriella kompetenser; värdeskapande lärande; fritidshem;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien har varit att belysa olika perspektiv på vad entreprenöriell pedagogik i fritidshem kan innefatta samt hur lärare och elever upplever arbetet. För att klargöra olika perspektiv har undersökningen bestått av intervjuer med tre lärare och åtta elever i fritidshem. LÄS MER

  3. 3. PÅ RIKTIGT!? : Svensklärares föreställningar om entreprenöriellt lärande

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Haglund; [2016]
    Nyckelord :entreprenöriellt lärande; entreprenöriell pedagogik; didaktik; svenska;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka lärares föreställningar om entreprenöriellt lärande samt försöka förstå hur det entreprenöriella lärandet kan komma till uttryck i deras svenskundervisning. Metoden som användes var intervjuer, som efter transkription tolkades kvalitativt, som text. LÄS MER

  4. 4. Företagsekonomi och pedagogik, läroböcker och entreprenörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Bjerhem; [2014]
    Nyckelord :Litteraturstudie; Textanalys; Läroplan; Lärobok; Företagsekonomi; Pedagogik; Entreprenör; Entreprenörskap; Entreprenörsanda; Entreprenöriell; Entreprenöriellt lärande;

    Sammanfattning : Ämnet företagsekonomi tillhör idag ett av de ämnen som läses av flest gymnasieelever och läroböckerna är många. Syftet med undersökningen var dubbelt, eller på ett sätt trippelt: Det första, något bredare syftet, var att avgöra i hur hög grad allmänt förekommande läroböcker i företagsekonomi i Göteborgsområdet var samstämmiga med riktlinjerna i det centrala kursinnehållet enligt läroplanen GY2011, för kursen Företagsekonomi 1. LÄS MER

  5. 5. Entreprenörskap i skolan. En fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marija Linser; [2013]
    Nyckelord :betygssättning; entreprenör; entreprenöriell pedagogik; entreprenöriellt lärande; entreprenörskap; entreprenörskapsutbildning; genus; jämställdhet; lärande; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka elevernas uppfattningar om vadentreprenöriellt lärande är och hur det bedrivs. De frågor som ställts och somundersökningen ska svara på är följande:· Vad är entreprenöriellt lärande och genom vilka aktiviteter tycker eleverna attde lär sig entreprenörskap?· Vilken betydelse har Ung Företagsamhet för entreprenöriellt lärande?· Motsvarar betygssättningen de krav som ställs på entreprenöriellt lärande?· Har eleverna inflytande på undervisningen?· Hur arbetar lärarna med genusfrågor när det gäller entreprenöriellt lärande?Teorierna som har använts för att tolka insamlade data är Copes teori om lärande ochmotivationsteorin. LÄS MER