Sökning: "examensarbete beteendevetenskap"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden examensarbete beteendevetenskap.

  1. 16. Att appa eller inte appa - det är frågan : Gymnasieelevers användning av appar och annan pedagogisk teknologi - med fokus på elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lena Knutsson; Jannice Rahm; [2016]
    Nyckelord :Special education; reading disorder; writing disorder; educational technology; apps; motivation; Specialpedagogik; läs - och skrivsvårigheter; teknologiska verktyg; appar; motivation;

    Sammanfattning : Datorer till varje elev blir allt vanligare i gymnasieskolan. Med datorn följer oändliga möjligheter till undervisning och lärande men också många dilemman för lärare. Det finns ofta en övertro på att modern teknik ska ”fixa” dessa pedagogiska dilemman och att lärare med automatik ska veta hur tekniken ska användas. LÄS MER

  2. 17. Elevers inställning till de naturvetenskapliga ämnena : en enkätstudie med elever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Daniel Zdilar; [2015]
    Nyckelord :Naturvetenskap; undervisning; attityder;

    Sammanfattning : Ett problem som jag såg när jag var ute på praktik var hur elevernas intresse och inställning till de naturvetenskapliga ämnena för vissa elever är negativa vilket leder till att de inte vill arbeta med ämnena. Tidigare forskning visar att detta intresse och inställning hos barn och ungdomar sjunker med de stigande åldrarna. LÄS MER

  3. 18. "De kan uppträda lite udda och annorlunda" : Pedagogers bild av särbegåvade och högpresterande elever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anita Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Särbegåvade elever; högpresterande elever; relationell pedagogik; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete var att undersöka hur pedagoger identifierar särbegåvade elever och högpresterande elever. Jag var också intresserad av att undersöka pedagogers erfarenheter av och uppfattningar om möjligheter och hinder för att dessa elever ska lyckas i skolan. LÄS MER

  4. 19. Pedagogisk handledning i förskolan : En fenomenografisk studie av förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om pedagogisk handledning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Larsson-Clewe; [2015]
    Nyckelord :Pedagogisk handledning; förskola; specialpedagog; förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Abstract Ett examensarbete om verksamma pedagogers syn på pedagogisk handledning i förskolan. Syftet med arbetet är att ge en inblick i pedagogers uppfattningar om pedagogisk handledning samt få en indikation på om och i så fall hur förskollärarens uppfattningar liknar eller skiljer sig från specialpedagogens uppfattningar i frågan om fenomenet pedagogisk handledning. LÄS MER

  5. 20. Ominlärning enligt Wittingmetoden : hur upplever lärarna att arbeta med metoden och hur upplever de att deras elever påverkas?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Christin Svärd; [2014]
    Nyckelord :Wittingmetoden; ominlärning; specifika läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; självkänsla;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka hur lärare upplever att arbetar med en metod som riktar sig till elever som har läs- och skrivsvårigheter. Mina frågeställningar berör hur lärare upplever att det är att arbeta med Wittingmetodens ominlärning samt hur de upplever att elevernas syn på sig själva som läsare och skrivare påverkas och slutligen hur de upplever att eleverna påverkas av metoden. LÄS MER