Sökning: "examensarbete förskolan naturvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden examensarbete förskolan naturvetenskap.

  1. 1. Musik i förskolan : Hur pedagoger beskriver arbetet med musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Sandström; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur pedagoger använder musik i förskolan. Det kommer ta upp vad pedagoger har för medvetet syfte med olika musikaliska tillfällen samt vad pedagoger anser att musik bidrar till utöver de övriga ämnena som praktiseras i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskap i förskolan. En studie av några förskollärares syn på naturvetenskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Sandberg; [2015]
    Nyckelord :arbetssätt; förskollärare; läroplan för förskolan; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur några förskollärare resonerar kring naturvetenskap i förskolan avseende innehåll, arbetsmetoder och syfte. Eftersom strävansmålen för naturvetenskap förtydligades i Lpfö 98 (2010) liksom förskollärarens ansvar för den pedagogiska verksamheten vill jag även ta reda på om förskollärarna anser att Lpfö 98 (2010) har inneburit någon skillnad för deras arbetssätt och i så fall hur. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskap med de yngre barnen i förskolan : Förskollärare talar om naturvetenskap i utomhusmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Danielsson; Charlotta Vestling; [2015]
    Nyckelord :förskola; naturvetenskap; utomhusmiljö; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att genom intervjuer med förskollärare undersöka hur de arbetar med naturvetenskap med de yngre barnen i utomhusmiljöer. Vi har valt att undersöka vilka möjligheter samt svårigheter förskollärare säger att de ser med naturvetenskapligt arbete i utomhusmiljöer med de yngre barnen i förskolan och vilken betydelse utomhusmiljön får för förskollärares arbete med naturvetenskap tillsammans med de yngre barnen. LÄS MER

  4. 4. Fysik finns alltid där var vi än är och vad vi än gör. : En jämförelse mellan små- och storbarnsavdelning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lena Larsson; [2015]
    Nyckelord :Interaction; natural science; physics in preschool; preschool teachers physical activities.; Fysik i förskolan; interaktion; naturvetenskap; förskollärares fysikaliska aktiviteter.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain understanding of when and how the preschool teacher is working with physics in preschool, and if there is any difference in the work depending on the age of the children. The survey was conducted with qualitative interviews with ten preschool teachers. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarns aktiviteter i sandlådan : En kvalitativ studie om barns meningsskapande i sandlådan ur ett naturvetenskapligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jörel Sand; Helena Jebens; [2014]
    Nyckelord :Meaning- making; preschool; the sandbox; the natural sciences; Meningsskapande; förskola; sandlåda; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Arbetets art: Examensarbete i Lärarutbildningen, avancerad nivå, 15hp. Högskolan i Skövde.   Titel: Förskolebarns aktiviteter i sandlådan. En kvalitativ studie om barns meningsskapande i sandlådan ur ett naturvetenskapligt perspektiv. LÄS MER