Sökning: "företagande historia"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden företagande historia.

  1. 1. ”Jag startade inte företag för att bli rik.” : En diskursanalytisk studie om synen på kvinnligt och manligt företagande i den offentliga debatten under perioden 1990–2020.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Olivia Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Entreprenörskap; kvinnligt och manligt företagande; dagstidningar; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Ett viktigt mål för Sveriges näringsliv är att det ska finnas samma möjligheter för kvinnor som män att driva företag, men trots detta finns det tydliga exempel på att kvinnor diskrimineras både på arbetsmarknaden och som företagare. Tidigare forskning konstaterar att företagande har en stark manlig identitet och att det kvinnliga företagandet ifrågasätts än idag. LÄS MER

  2. 2. Employer Branding inom familjeföretag i Skaraborg : En studie om hur stora och medelstora familjeföretag i Skaraborg arbetar med Employer Branding

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emilia Hagström; Emilia Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Family business; Employer Branding; Employer Brand; Motivation; Recruitment; Familjeföretag; Employer Branding; Arbetsgivarvarumärke; Motivation; Rekrytering;

    Sammanfattning : Familjeföretag kan arbeta med Employer Branding genom de fördelar det innebär att vara ett familjeföretag, bl.a. genom deras unika historia och familjens engagemang i företaget. LÄS MER

  3. 3. En mensvänligare arbetsplats : En studie om menstruation i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Åsa Dahlberg; Olivia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Free menstrual protection; women s work environment; menstruation in the workplace; employer responsibility; psychosocial work environment linked to menstruation; history of menstruation; menstruation management in the workplace; abstract worker; equality; institutional theory; feminist theory; Fria mensskydd; kvinnors arbetsmiljö; menstruation på arbetsplatsen; arbetsgivaransvar; psykosocial arbetsmiljö kopplat menstruation; menstruationens historia; menshantering på arbetsplatsen; abstrakta arbetaren; jämställdhet; institutionell teori; feministisk teori;

    Sammanfattning : Till stor del har historien om menstruation skapat strukturer och normer i samhället som bidragit till stigmatisering kring kvinnors menstruation. Kvinnor behöver hantera sin menstruation i arbetslivet, vilket kan orsaka påfrestningar för arbetsmiljön. LÄS MER

  4. 4. Allmänhetens attityder till klimatförändringar och demografiska förklaringsfaktorer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Johanna Arvidsson; Petra Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :klimatförändringar; sociala medier; traditionella medier; attityder; ålderstillhörighet; demografi; klimatångest; klimatskepticism;

    Sammanfattning : FN:s klimatpanel IPCC slår fast att jordens klimat förändras i en takt som saknar motstycke i mänsklighetens historia, med effekter som extremväder, havsnivåhöjningar, isavsmältning och havsförsurning att vänta. Inom klimatkommunikationen har media pekats ut som ett avgörande verktyg för att stärka medvetenhet, forma attityder och öka förståelsen för klimatförändringar. LÄS MER

  5. 5. Bankernas argumentation kring skattelogik : Bankernas användning av retorik för att övertyga sin läsare, i syfte att bibehålla legitimitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Elin Cordes Ahlinder; Jennie Wähling; [2022]
    Nyckelord :sustainability; tax; avoidance; banks; legitimacy; hållbarhet; skatteundandragande; banker och legitimitet;

    Sammanfattning : Efter allmänhetens påtryckningar har mycket hänt inom hållbarhetsområdet och många företag har insett deras skyldighet gentemot samhället kring att ta ansvar för en hållbar utveckling. Företagens affärsetik handlar om normer och värderingar som går i linje med vad intressenterna förväntar sig, där företagens skattelogik utgör en del av affärsetiken. LÄS MER