Sökning: "företagande historia"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden företagande historia.
1. ”Jag startade inte företag för att bli rik.” : En diskursanalytisk studie om synen på kvinnligt och manligt företagande i den offentliga debatten under perioden 1990–2020.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationerSammanfattning : Ett viktigt mål för Sveriges näringsliv är att det ska finnas samma möjligheter för kvinnor som män att driva företag, men trots detta finns det tydliga exempel på att kvinnor diskrimineras både på arbetsmarknaden och som företagare. Tidigare forskning konstaterar att företagande har en stark manlig identitet och att det kvinnliga företagandet ifrågasätts än idag. LÄS MER
2. Employer Branding inom familjeföretag i Skaraborg : En studie om hur stora och medelstora familjeföretag i Skaraborg arbetar med Employer Branding
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Familjeföretag kan arbeta med Employer Branding genom de fördelar det innebär att vara ett familjeföretag, bl.a. genom deras unika historia och familjens engagemang i företaget. LÄS MER
3. En mensvänligare arbetsplats : En studie om menstruation i arbetslivet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Till stor del har historien om menstruation skapat strukturer och normer i samhället som bidragit till stigmatisering kring kvinnors menstruation. Kvinnor behöver hantera sin menstruation i arbetslivet, vilket kan orsaka påfrestningar för arbetsmiljön. LÄS MER
4. Allmänhetens attityder till klimatförändringar och demografiska förklaringsfaktorer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : FN:s klimatpanel IPCC slår fast att jordens klimat förändras i en takt som saknar motstycke i mänsklighetens historia, med effekter som extremväder, havsnivåhöjningar, isavsmältning och havsförsurning att vänta. Inom klimatkommunikationen har media pekats ut som ett avgörande verktyg för att stärka medvetenhet, forma attityder och öka förståelsen för klimatförändringar. LÄS MER
5. Bankernas argumentation kring skattelogik : Bankernas användning av retorik för att övertyga sin läsare, i syfte att bibehålla legitimitet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Efter allmänhetens påtryckningar har mycket hänt inom hållbarhetsområdet och många företag har insett deras skyldighet gentemot samhället kring att ta ansvar för en hållbar utveckling. Företagens affärsetik handlar om normer och värderingar som går i linje med vad intressenterna förväntar sig, där företagens skattelogik utgör en del av affärsetiken. LÄS MER