Sökning: "förlåtande"
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade ordet förlåtande.
21. Det allmännas skadeståndsansvar för oriktig information och statens frivilliga skadehandläggning
D-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Från tiden före 1972 års skadeståndslag och fram till idag, har skadeståndsansvaret blivit allt mindre förlåtande mot det allmänna som arbetsgivare. I och med SkL 3:2 markerades att det allmänna också skulle bära ett ansvar för oriktiga upplysningar och råd, om de lämnats ”vid myndighetsutövning”. LÄS MER
22. Nyutveckling av matarupphängning
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : En ny matarupphängning har konstruerats åt en serie av Sandvik SRP:s matarprogram. Uppskattningsvis kommer detta bespara Sandvik runt 0,7msek per år. Den nya upphängningen består av 10st komponenter och är testad, under belastning, över 20miljoner cykler. Prototyp är installerad sen nov 2008 i Seepsula, Finland. LÄS MER
23. Rätt eller orätt i rätten? Kvinnor, straff och våldsbrott
Magister-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Denna d-uppsats syfte är att förklara varför det existerar en kvinnorabatt gällande påföljder för vissa typer av våldsbrott. Enligt den tidigare gjorda forskning, tenderas kvinnor att särbehandlas när påföljden skall delas ut. LÄS MER
24. Åldersintegrerad idrottsundervisning : Idrottslärares inställning och erfarenheter
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studie syftar till att undersöka idrottslärares inställning till, samt erfarenheter av åldersintegrerad undervisning i Östersunds kommun. • Vilka fördelar och nackdelar upplever idrottslärare med åldersintegrerad undervisning i jämförelse med åldershomogen undervisning? • Vilka begränsningar och möjligheter upplever idrottslärare med åldersintegrerad undervisning i jämförelse med åldershomogen undervisning? • Hur är förutsättningarna för idrottslärare att lyckas få till en god undervisning för samtliga elever om man jämför åldersintegrerad undervisning med åldershomogen undervisning? Metod I studien deltog fem idrottslärare som alla är eller har varit yrkesverksamma i Östersunds kommun. LÄS MER
25. Meningen är livsviktig : en jämförelse mellan Frankls, Fromms och Kübler-Ross syn på mening i livet
Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Mitt uttalade syfte var att studera ämnet meningen i livet utifrån Frankl, Fromm och Kübler-Ross. Min frågeställning var först vilka skillnader och likheter som föreligger mellan dem i ämnen som har betydelse för huvudsyftet: mening i livet. Därefter undrade jag över möjligheten att genom ett nutida levnadsöde bedöma tankegångarna. LÄS MER