Sökning: "film didaktisk potential"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden film didaktisk potential.
1. Musiklyrikens critical literacy-utvecklande potential : En normkritisk lyrikanalys av Joakim Bergs låttexter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : I denna studie genomförs en normkritisk textanalys av ett urval av Joakim Bergs texter i syfte att beskriva hur normer om etnicitet och trostillhörighet uttrycks. Vidare har studien en didaktisk funktion och syftar till att belysa hur musiklyrik kan fungera i svenskämnets critical literacy-utvecklande undervisning. LÄS MER
2. "Från och med nu ska vi vandra tillsammans" : en ekodidaktisk studie av antropocentrism, fantasi och fiktion i Maria Hellboms Älgkungen (2021)
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : I denna uppsats analyseras Maria Hellboms Älgkungen (2021) ur ett ekokritiskt perspektiv, med stöd i ett didaktiskt sådant. Syftet med studien är att lösa upp dualismen mellan antropocentrism och ekocentrism. Syftet är vidare att problematisera dualismen mellan didaktik och estetik. LÄS MER
3. Vad för möjligheter och problematik kan film som didaktiskt verktyg ha i undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi författare haft som syfte att fördjupa oss inom filmundervisning i skolan för att undersöka hur film kan användas i undervisning. Vi vill även undersöka om det finns forskning kring om film som undervisningsmaterial skulle kunna medföra problematik i undervisningen. LÄS MER
4. "Vi är alla migranter i tiden" : En maktanalys av Mohsin Hamids Exit väst och romanens didaktiska potential
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Syftet med följande studie är att med utgångspunkt i en maktanalys av Mohsin HamidsExit väst undersöka romanens didaktiska potential i svenskämnet och i skolans värdegrundsarbete. Studien refererar till Martha C. Nussbaums teori kring den narrativa fantasin och interkulturell pedagogik som didaktiska verktyg vid arbete med romanen. LÄS MER
5. It is not the spoon that bends. It is only yourself : En queerteoretisk analys av The Matrix, dess didaktiska potential och hur det performativa könet görs och gestaltas
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay aims to study if, and how, The Matrix (1999) can be read with a queer perspective and how to use it in a classroom setting to further upper secondary school students to discuss transgender issues and develop their own identity. By analysing the film using a hermeneutic method and a queer perspective the results show that much of the lines, cinematography and costume can be viewed as an expression for transgender and queer. LÄS MER