Sökning: "fortbildning kompetensutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden fortbildning kompetensutveckling.

  1. 1. Kompetensutveckling inom särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Viktoria Zacharoff; Mathilda Tsutsunen; [2024-02-29]
    Nyckelord :Särskilda behov; utbildning; förskolan; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka kompetensutveckling inom särskilt stöd i förskolan, med fokus på synen hos yrkesverksamma förskollärare. Syftet leder vidare till de frågor som är i fokus för studien. LÄS MER

  2. 2. Förskolans pedagoger i mötet med barn som har traumatiska erfarenheter : En enkätstudie om pedagogers yrkeserfarenheter, kunskaper och behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tristan Ellingsen; Ronja Sjölin; [2023]
    Nyckelord :traumatic experiences; years of professional experience; knowledge; education; support; resources; socioeconomic areas; preschool; teacher.; traumatiska erfarenheter; yrkeserfarenhet; kunskap; utbildning; stöd; resurser; socioekonomiska områden; förskola; lärare.;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa enkätstudie riktar sig till yrkesverksamma pedagoger i förskolan. Syftet är att undersöka kunskapsläget hos pedagoger i Sveriges förskolor och deras behov av stöd och resurser i förhållande till barns traumatiska erfarenheter utifrån pedagogernas utbildningsnivå, år i yrket och vilket socioekonomiskt område de arbetar i. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarn som digitala samhällsmedborgare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lina Elsayed; Jasmina Knezevic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Idag föds barn i en digital värld som kräver att man kan hantera digitala verktyg. Därför valde vi att undersöka förskolerektorers och förskollärares förhållningssätt till digitaliseringen. Regeringen har ett övergripande mål och strategi för den nationella digitaliseringen inom alla skolformer. LÄS MER

  4. 4. Auktoriserade revisorers fortbildning : En jämförelse av revisorer i små och stora revisionsbyråer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Johan Petersson; Petrus Hörvallius; [2023]
    Nyckelord :Fortbildning; Auktoriserad revisor; FAR; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : FAR är en svensk branschorganisation inom revision, redovisning ochrådgivning. Enligt FAR:s yrkesetiska regler återfinns ett krav på 120 timmarfortbildning under en treårsperiod för att upprätthålla och anskaffa sigkunskap för att klara av de problem som revisorer ställs inför i dagenssamhälle. LÄS MER

  5. 5. ”Utan assistenterna har inte lärarna några vingar” : En intervjustudie om grundsärskolans elevassistenter - om uppdraget, yrkesrollen och arbetet som kommunikativ resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Beatrice Larsson; [2022]
    Nyckelord :Paraeducator; special education; cooperation; intellectual disability; augmentative and alternative communication; Elevassistent; grundsärskola; samverkan; intellektuell funktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : I den här studien läggs fokus på elevassistentens roll och förutsättningar för arbete inom grundsärskolans inriktning ämnesområden och i mötet med elever som har komplexa kommunikationsbehov. Syftet är att belysa hur elevassistenter själva ser på sin yrkesroll och sitt uppdrag. LÄS MER