Sökning: "frågeställningar mobbning"
Visar resultat 36 - 40 av 112 uppsatser innehållade orden frågeställningar mobbning.
36. Konflikthantering på fritidshemmet. En kvalitativ forskningsstudie om konflikthantering
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka fritidspedagogernas kunskap om konflikter, samt att denkunskapen skulle få komma fram mer inom forskningen. Det finns inte så mycket forskninggällande fritidspedagogers kunskap och arbete med konflikter, vilket blev vårtproblemområde. LÄS MER
37. Mobbningscen och lärarens roll : En kvalitativ studie om lärarnas arbete mot mobbning
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : Bakgrund: Skolan som institution har existerat i olika former under många århundraden, samtidigt som den hela tiden har följt samhällsutvecklingen. Om problematiken med mobbning inom skolmiljön har det vittnats åtminstone i flera decennier, trots att skolan påvisar den genom aktivt arbete med främjande och förebyggande åtgärder. LÄS MER
38. ”Nätet är en del av livet i skolan” - En kvalitativ studie om sex stycken skolkuratorers upplevelser och tankar kring nätmobbning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med vår undersökning är att få en inblick till skolkuratorers upplevelser och tankar kring nätmobbning. Vi har valt att göra en kvalitativ studie där vi har intervjuat sex stycken skolkuratorer. För att uppnå undersökningens syfte formulerade vi två stycken frågeställningar som blev vår utgångspunkt. LÄS MER
39. Kränkande behandling i skolan. En analys av skolans ansvar att skydda sina elever från varandra.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen behandlar det intressanta och högaktuella problemet med kränkningar och trakasserier inom grundskolan och den skyldighet som skolans personal och huvudmannen har för att åtgärda dessa. I Sverige omfattas alla unga i grundskoleåldern av skolplikt. LÄS MER
40. Hörs det tysta ropet? Fyra unga vuxnas upplevelser av att vara tyst under grundskoletiden och samtidigt varit i skolsvårigheter
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur några tysta elever i skolsvårigheter upplevt sin grundskoletid. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: • Hur beskriver eleverna sin grundskoletid och de svårigheter de upplevt? Hur är det att vara en tyst elev? • Hur upplever eleverna att de blivit bemötta av lärare respektive kamrater under sin grundskoletid? • Vilket specialpedagogiskt stöd har eleverna fått och upplever de att det överensstämmer med deras behov av stöd? Vad upplevs som positivt respektive negativt? • Hur upplever eleverna att grundskolan har bidragit till deras självbild och självkänsla? Teori och metod: Studien utgick ifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats där respondenternas egna erfarenheter lyftes fram. LÄS MER