Sökning: "frågeställningar mobbning"
Visar resultat 41 - 45 av 112 uppsatser innehållade orden frågeställningar mobbning.
41. Mobbning i skolan : En jämförande studie ur elev- och forskningsperspektiv
Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med vår forskning har varit att jämföra elevers och forsknings syn på mobbning. Vi har jämfört hur elever och tidigare forskning definierar mobbning, hur deras syn på vad som utmärker en mobbare och ett mobboffer kan jämföras samt jämfört aspekten hur mobbningsförebyggande arbete kan gå till. LÄS MER
42. Det är inte endast mobbaren som mobbar : En studie om det sociala fenomenet mobbning och dess roller
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to do a research about some pedagogues’ perceptions of the social phenomenon of bullying, about the roles that can occur and how these pedagogues consider themselves to work accordingly. Our research questions are therefore: What beliefs about the social phenomenon of bullying has the pedagogues? What roles emerge in different bullying situations according to the pedagogues? How do the pedagogues work with bullying and the roles that emerge? The study provides insight into how different approaches to bullying can contribute to various pedagogical implications in anti-bullying work. LÄS MER
43. Mobbning : orsaker, konsekvenser och förebyggande arbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Det övergripande syftet med mitt examensarbete är att få insikt i vad skolpersonalen anser ligga till orsak för mobbning, vad skolpersonalen tror att konsekvenserna kan bli samt hur skolpersonalen kan förebygga den. Utifrån syftet har jag formulerat tre frågeställningar: Vad är orsaken/orsakerna till mobbning enligt skolpersonal? Vilka konsekvenser tror skolpersonal att mobbning kan få? Vad anser skolpersonal att de kan göra för att förebygga mobbning? Jag har valt att använda en kvalitativ metod bestående av intervjuer. LÄS MER
44. Trygghetsgruppens implementering : Elevers uppfattning om skolans antimobbningsprogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur väl inarbetad skolans antimobbningsprogram var hos eleverna. Studien som gjordes var av en kvantitativ ansats där en enkätundersökning hos elever i årskurs nio genomfördes för att besvara studiens frågeställningar. LÄS MER
45. Hur resonerar elever och lärare om nätmobbning och tradtionell mobbning? : En studie kring hur nätmobbning och tradtionell mobbning ses utifrån ett lärare och elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studiens syfte är att skildra och jämföra hur lärare och elever resonerar på två olika mobbningssituationer – nätmobbning och traditionell mobbning och varför dessa perspektiv kan se olika ut. Utifrån detta diskuteras vad lärare och vuxna har för möjligheter att påverka och klarlägga mobbning och se det utifrån elevernas perspektiv. LÄS MER