Sökning: "girls’ education"

Visar resultat 11 - 15 av 546 uppsatser innehållade orden girls’ education.

  1. 11. Magra bokbestånd och läshungriga flickor : Om läsning i början av 1900-talet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Isabelle Pålsson; [2023]
    Nyckelord :Reading; Books and reading; History of reading; Girls; Reading habits; läsning; böcker och läsning; läshistoria; flickor; läsvanor; folkbildning;

    Sammanfattning : This master thesis constitutes a study into the history of reading. The object is to illustrate how reading practices of a few girls and young women were molded during the early decades of the twentieth century. LÄS MER

  2. 12. Hur framställs kvinnor i text i historieläromedel för högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Jönsson Steen; Bojana Krsoska; [2023]
    Nyckelord :Gender; historiography; history use; identity creation; textbooks; content analysis; Genus; historieskrivning; historiebruk; identitetsskapande; läromedel; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : The portrayal of women in history textbooks is a problem area that will always have a major impact on girls and their identity. The purpose of this study is to find out how women are portrayed in history textbooks for upper secondary school. LÄS MER

  3. 13. När eleverna själva får välja! : En kvantitativ undersökning av måluppfyllelse och betyg vid ett inriktningsval i idrott och hälsa

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Mathilda Appelgren; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; gymnasiet; motivation; SDT; autonomi; betyg;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur en 2-årig intervention med ett inriktningsval i idrott och hälsa på gymnasiet samverkar med elevernas måluppfyllelse och betyg. Frågeställningarna var: Vilka eventuella skillnader i måluppfyllelse och betyg kan ses hos eleverna i interventionen jämfört med skolans övriga elever som läser samma kurs? Ytterligare frågeställningar var om detta såg olika ut för elever på yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program samt för flickor respektive pojkar. LÄS MER

  4. 14. Ökar låsbara duschbås tryggheten för elever? : En kvantitativ enkätstudie om skolans omklädningsrum för elever i åk 9

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Rami Sulaiman; Ramandip Soni; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och hypoteser Syftet med denna studie var att undersöka eventuella skillnader i elevers upplevda trygghet i skolor med låsbara duschbås i jämförelse med skolor utan låsbara duschbås i omklädningsrummet. Studien syftade även till att undersöka ifall låsbara duschbås leder till att elever duschar i högre utsträckning i jämförelse med elever utan låsbara duschbås. LÄS MER

  5. 15. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER