Sökning: "grupp kreativitet"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden grupp kreativitet.

  1. 1. Barns semiotiska uttryck i dansen : En kvalitativ studie av hur tre designade dansaktiviteter underlättar barns användning av semiotiska resurser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelyn Egina Wass; Angeline Emano Karlsson; [2024]
    Nyckelord :communication; dance in preschool; social semiotics; semiotic; semiotic resource; transduction; children s meaning-making; kommunikation; dans i förskolan; socialsemiotik; semiotisk; semiotisk resurs; transduktion; barns meningsskapande;

    Sammanfattning : This study highlights the complex ways in which children engage with semiotic resources during designed dance activities. The study explores how preschool children aged four to five use semiotic resources during dance activities. The aim is to investigate the children's use of symbolic expressions and the communicative dynamics involved. LÄS MER

  2. 2. Vilka attityder till handskrift finns i en lärargrupp? : Intervjuer av lärare i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Per-Johan Svensson; [2024]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; digitala verktyg; handskrift; skriva för hand; tangentbordsskrivning;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen sedan 1980-talet gjorde sitt intåg och meningarna går isär om hur detta påverkar elevernas utveckling. En del menar att skrivandet kräver visuella och taktila stimuli som sker i kontakt med penna och papper för få den bästa läs- och skrivutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. DIGISKUA : "Vi får lära eleverna att det är OK att misslyckas." En studie om ämneslärares upplevelser av utvecklingsarbete på vetenskaplig grund i särskild undervisningsgrupp.

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Zahra Motavalli; [2023]
    Nyckelord :school development project; agency; teachers experiences; language development; digitization; social constructivism; inclusion; special education; skolutvecklingsprojekt; agency; lärares upplevelser; språkutveckling; digitalisering; socialkonstruktivism; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Lärares villkor att ingå i skolutvecklingsprojekt är starkt kopplat till samhälls- och policyförändringar på makro- meso- och mikronivå. På mikronivå har ämneslärare i en särskild undervisningsgrupp ingått i ett forskningsutvecklingsarbete inom Språkutvecklande digitaliseringsarbete då det finns ett utvecklingsbehov inom dessa områden. LÄS MER

  4. 4. Synen på AI bland grafiska designers : En undersökning av hur dess användning påverkar arbetsflöde och kreativitet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Panagiotidis; Zhuocheng Wei; [2023]
    Nyckelord :AI-teknologi; arbetsflöde; artificiell intelligens; grafisk design; kreativitet; maskininlärning;

    Sammanfattning : The development of a new technology plays a big role in many areas in our society. During the past couple of years artificial intelligence has grown into a very popular subject and its implementations keep growing and improving. LÄS MER

  5. 5. Unga kvinnors upplevelse av att använda sociala medier i deras vardagliga liv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Thearni Thevaranjan; Kajsa Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Aktivitetsbalans; Aktivitetsmönster; Sociala medier; Unga kvinnor; Vardagliga liv; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Unga kvinnor är den grupp som ökar mest i användningen av sociala medier samt den dominerande grupp som uppvisar ett signifikant samband mellan sociala medier och ohälsa. Syfte: Att undersöka hur unga kvinnor i gymnasieåldern upplever att sociala medier påverkar deras vardagliga liv i en svensk kontext. LÄS MER