Sökning: "habitus litteratur"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden habitus litteratur.
1. JAG TYCKER DE ÄR TRÅKIGT ATT LÄSA SKITER I VAD ANDRA TYCKER, DIN TÖNT : En läsattitydundersökning hos elever på den svenska landsbygden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the attitudes towards reading and literature that exist among adolescent youth in rural areas. The fact that young people read less now than before, and that their ability to read has decreased significantly over time, has been difficult to miss if one has followed the school policy discourse in recent years. LÄS MER
2. Att skapa historia genom engagemang : en studie om hur engagerade människor skapar och omskapar Stabergs kulturmiljö i Falun
Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : En kulturmiljö är en lämning, bygd eller område som påverkats av mänsklig verkan och är en del av ett kulturarv. Den här uppsatsen syftar till att förstå varför det sker socialt engagemang i Stabergs kulturmiljö och vad denna plats har för betydelse för de engagerade. LÄS MER
3. Jag skriver, alltså förstår jag : En kvalitativ intervjustudie om hur skriftspråk kan bidra till kulturellt kapital
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur tillägnandet av skriftspråk kan bidra till kulturellt kapital med fokus på vad den processen innebär för individen. Urvalet har varit målstyrt och vänt sig till personer som har förändrat sin egen situation och uppnått akademiska eller yrkesrelaterade framsteg. LÄS MER
4. ”Bara för att något är gammalt så behöver det ju inte vara bra” : En intervjustudie av svensklärares uppfattningar om uppdelningen mellan hög och låg litteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This study examines Swedish teachers' opinions on the division between high and low in literature and how Swedish teachers view the canon discussion in relation to the concepts of high and low. The empirical material has been collected through nine qualitative interviews where all the respondents were trained Swedish teachers active in upper secondary school. LÄS MER
5. Lärares erfarenheter av fantasylitteratur i svenskundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka svensklärares erfarenheter av att arbeta med och undervisa om fantasylitteraturen i årskurs 7–9, gymnasiet och Komvux. Vi har använt oss utav Pierre Bourdieus teorier om habitus, fält och kapital och applicerat dessa på lärarnas erfarenheter av fantasylitteratur samt Judith Langers föreställningsvärldar och Viktor Sklovskijs främmandegöringsbegrepp gällande de didaktiska effekterna av fantasylitteraturen. LÄS MER