Sökning: "hur arbetar pedagogerna med social kompetens på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden hur arbetar pedagogerna med social kompetens på förskolan.

  1. 1. Förskolan som socialtjänstens ögon när ett barn far illa : En kvantitativ studie om förskolepedagogers och socialsekreterares syn på kompetens och samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Erika Häggroth; Wilma Axelborn; [2023]
    Nyckelord :Child abuse; Child in need; Collaboration; Care; Report of concern.; Barnmisshandel; Barn som far illa; Samverkan; Omsorg; Orosanmälan.;

    Sammanfattning : Due to the Social Services Act (SFS 2001:453, Chapter 14, Section 1), every preschool employee is required to report to child protective services (CPS). Any awareness or slightest suspicion that children are exposed to physical or psychological harm must be reported. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogers syn på särbegåvade barn i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Böök; My Wärja; [2022]
    Nyckelord :förskola; särbegåvning; barn; specialpedagoger; särskilt behov; beteende; miljö;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att uppmärksamma synen på särbegåvning i förskolan, med fokus på specialpedagogernas kännedom. Jämfört med andra länder ligger Sverige efter I forskning kring särbegåvade barn. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling och dess tre dimensioner i förskoleverksamheten : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar av hållbar utveckling och dess tre dimensioner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sophie Olofsson; [2020]
    Nyckelord :dimensioner av hållbar utveckling; förskola; hållbar utveckling; pedagogers uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskolepedagogers uppfattningar av begreppet hållbar utveckling och de tre dimensionerna (ekologisk, social och ekonomisk) i förskolans verksamhet. Studien bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger som arbetar i förskolan. LÄS MER

  4. 4. ”Jag ska ju dagligen känna att det är viktigt för någon att jag kom hit” -En studie om förskolans lärmiljö för barn med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Tunek; [2017]
    Nyckelord :förskola; språkstörning; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen;

    Sammanfattning : Tunek, Karin (2017). ”Jag ska ju dagligen känna att det är viktigt för någon att jag kom hit - en studie om förskolans lärmiljö för barn med språkstörning” (”I should daily feel that it is important for someone that I´m here” – a study about Preschool learning environment for children with specific language impairment). LÄS MER

  5. 5. Livskunskap : i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Stina Pernbert; Lisa Sandell; [2012]
    Nyckelord :social kompetens; emotionell kompetens; livskunskap; värdegrund;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrundskapitlet tar vi upp olika författares uppfattning kring huruvida man skall tillämpa livskunskapsundervisning i förskola och förskoleklass. Genomgående för all litteratur och övriga källor som viuppmärksammar i detta kapitel är att samtliga, med undantag för styrdokumenten, har livskunskap som skolämne och socioemotionell utveckling i fokus. LÄS MER