Sökning: "hur barn blir självständiga"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden hur barn blir självständiga.

  1. 16. All lek sker på egen risk! – Om barns skadeståndsansvar i svensk rätt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Nea Rix; [2018]
    Nyckelord :skadeståndsrätt; straffrätt; rättsvetenskap; barnrätt; rättshandlingsförmåga; jämkning; ersättningsansvar; straffbarhetsålder; barnkonventionen; särbehandling; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Alla är vi barn i början. Med stigande ålder utvecklas förmågan att skilja på vad som är rätt och fel. Unga personer har begränsade möjligheter att bedöma risker och överblicka konsekvenserna av olika beslut. Likväl kan skadeståndsskyldighet bli aktuellt redan i ett tidigt skede av livet. LÄS MER

  2. 17. Det gäller att vara brandmansberedd : Fritidspedagogers upplevelser rörande arbetet med barn i behov avextra anpassningar och särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Fredriksson; Sara Vestberg Hellstrandh; [2018]
    Nyckelord :Samsyn; samverkan; särskilt stöd; fritidshem; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Under vår utbildning och VFU har frågor kring fritidshemmets arbete rörande barn i behov av anpassningar eller särskilt stöd växt fram, då vi upplever att pedagogernas åsikter på fritidshemmet inte belyses i tillräckligt hög grad. Syftet med detta examensarbete blir därför att öka kunskapen om hur pedagogerna upplever arbetet med barn i behov av extraanpassningar eller särskilt stöd, genom att lyfta tidigare forskning som vi ställer mot vår egna studie. LÄS MER

  3. 18. Samspel mellan barn och pedagoger i förskolans vardag. En undersökning av barns och pedagogers beröring av varandra på tre småbarnsavdelningar

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marit Olanders; [2017]
    Nyckelord :Care; Educare; preschool; teacher; touch; young child;

    Sammanfattning : Omsorgsfull, välkommen beröring har funnits vara avgörande för barns tillväxt och utveckling. Samspel mellan pedagoger och barn ses som det viktigaste för barns utveckling och lärande i förskolan. I flera förekommande diskurser inom förskolan i Sverige värderas emellertid fysisk distans mellan barn och pedagoger. LÄS MER

  4. 19. ”I need my own armor, and soon. What a silly queen I'd look if I was to slowly be flattened into a man.” : Normbrytande kvinnliga protagonister i Erika Johansens The Queen of the Tearling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Elinor Roos; [2017]
    Nyckelord :Fantasy; Kvinnliga protagonister;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som utgångspunkt att genren fantasy inte enbart skall ses som eskapistisk utan som en möjlighet att behandla närliggande samhällsproblem som kan tydliggöras med hjälp av att läsaren blir satt i ett annat, helt främmande perspektiv. Utifrån detta undersöks ur ett genusvetenskapligt perspektiv två kvinnliga protagonister från Erika Johansens trilogi The Queen of the Tearling  med verken The Queen of the Tearling, The Invasion of the Tearling och The Fate of the Tearling. LÄS MER

  5. 20. “GÖR DET HÄR NU OCH SÅ KAN KÄRLEKEN KOMMA SEN”

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Eira Alanko; [2017]
    Nyckelord :Ensamstående kvinnor; Familjebildning; Föräldraskap; Insemination; Normer; Reproduktion; Sexualitet;

    Sammanfattning : Alanko, E. ”Gör det här nu och så kan kärleken komma sen”. Reproduktion utan sexualitet. Examensarbete i sexologi 30 högskolepoäng. LÄS MER