Sökning: "hur barn blir självständiga"

Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden hur barn blir självständiga.

  1. 21. Pedagoger och barns kommunikation i utforskandet av naturen : en observationsstudie om barns språkhandlingar och pedagogerns stöttning i skogsmiljön

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anneli Gustavsson; Ida Liljegren; [2017]
    Nyckelord :sociokulturellt perspektiv; språkhandlingar; stöttning; utforskande; naturen; skogen; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger och barns kommunikation utspelar sig i skogen utefter barnens självständiga utforskande. Forskningsfrågorna vi utgår ifrån är ”på vilka sätt samtalar barnen med pedagogerna i skogsmiljön? samt ”hur stöttar pedagogerna barnens utforskande av naturen?” Denna kvalitativa studie grundar sig i ett sociokulturellt perspektiv där våra analysbegrepp är språkhandling och stöttning som har använts för att förstå vårt resultat. LÄS MER

  2. 22. Ser vi oss? : Om bilderbokens betydelse för arbetet med etnisk mångfald i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Seidel; Max Selin; [2017]
    Nyckelord :Bilderböcker; Etnisk mångfald; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Vad finns det för böcker i förskolan idag, finns det en bok för alla där man kan känna igen sig i?  Barn behöver böcker i förskolan som väcker deras intresse för hur omvärlden ser ut idag med dess mångfald av etniciteter. Med detta som utgångspunkt har vi valt att studera hur pedagoger arbetar för att göra detta möjligt. LÄS MER

  3. 23. "Att älska att läsa" : en studie om olika professioners samverkan för att öka barns läslust

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Solveig Lidén; [2016]
    Nyckelord :Läslust; lustläsning; läsmiljö; läsmotivation; läsförståelse; textsamtal; högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med mitt självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur läslusten kan ökas hos elever i de tidiga skolåren. PISA och PIRLS-undersökningar under 2000-talet visar på att läsförmågan hos unga har minskat. Den försämrade läsförmågan innebär att de ungas möjlighet till läsupplevelser begränsas. LÄS MER

  4. 24. Var är planen för barn? -­ en studie om barns rörelsefrihet i Hyllies offentliga rum

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Agnes Högström Dahl; Linnea Lindemann; [2015]
    Nyckelord :Barnperspektiv; Rätten till staden; Affordances; Barns självständiga rörelse; Hyllie;

    Sammanfattning : Idag pågår en omfattande urbanisering, och utifrån rådande hållbara stadsutvecklingsideal är den täta blandstaden eftersträvansvärd. Detta skapar konkurrens om stadens mark. Många barn växer upp i staden men barnperspektivet ges ett begränsat utrymme i planeringen av den byggda miljön. LÄS MER

  5. 25. Lärplattan i förskolan : Pedagogernas vän eller fiende?

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Samira Andersson; Cecilia Persson Coyne; [2015]
    Nyckelord :IKT; lärplatta; förskola; appar; scaffolding; teknik; läroplan;

    Sammanfattning : Lärplattan är ett nytt verktyg som används i förskolans verksamhet. Än så länge finns ett begränsat urval av forskning att tillgå. Syftet med detta självständiga arbete är att få mer kunskap och en djupare förståelse av pedagogernas syn på samt deras uppfattning om lärplattans betydelse i förskolans verksamhet. LÄS MER