Sökning: "hur barn blir självständiga"
Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden hur barn blir självständiga.
21. Pedagoger och barns kommunikation i utforskandet av naturen : en observationsstudie om barns språkhandlingar och pedagogerns stöttning i skogsmiljön
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger och barns kommunikation utspelar sig i skogen utefter barnens självständiga utforskande. Forskningsfrågorna vi utgår ifrån är ”på vilka sätt samtalar barnen med pedagogerna i skogsmiljön? samt ”hur stöttar pedagogerna barnens utforskande av naturen?” Denna kvalitativa studie grundar sig i ett sociokulturellt perspektiv där våra analysbegrepp är språkhandling och stöttning som har använts för att förstå vårt resultat. LÄS MER
22. Ser vi oss? : Om bilderbokens betydelse för arbetet med etnisk mångfald i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vad finns det för böcker i förskolan idag, finns det en bok för alla där man kan känna igen sig i? Barn behöver böcker i förskolan som väcker deras intresse för hur omvärlden ser ut idag med dess mångfald av etniciteter. Med detta som utgångspunkt har vi valt att studera hur pedagoger arbetar för att göra detta möjligt. LÄS MER
23. "Att älska att läsa" : en studie om olika professioners samverkan för att öka barns läslust
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med mitt självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur läslusten kan ökas hos elever i de tidiga skolåren. PISA och PIRLS-undersökningar under 2000-talet visar på att läsförmågan hos unga har minskat. Den försämrade läsförmågan innebär att de ungas möjlighet till läsupplevelser begränsas. LÄS MER
24. Var är planen för barn? - en studie om barns rörelsefrihet i Hyllies offentliga rum
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Idag pågår en omfattande urbanisering, och utifrån rådande hållbara stadsutvecklingsideal är den täta blandstaden eftersträvansvärd. Detta skapar konkurrens om stadens mark. Många barn växer upp i staden men barnperspektivet ges ett begränsat utrymme i planeringen av den byggda miljön. LÄS MER
25. Lärplattan i förskolan : Pedagogernas vän eller fiende?
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Lärplattan är ett nytt verktyg som används i förskolans verksamhet. Än så länge finns ett begränsat urval av forskning att tillgå. Syftet med detta självständiga arbete är att få mer kunskap och en djupare förståelse av pedagogernas syn på samt deras uppfattning om lärplattans betydelse i förskolans verksamhet. LÄS MER