Sökning: "hur lär i ut ord"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden hur lär i ut ord.

  1. 1. De här värderingarna är inte ord på väggen, vi lever dem : En undersökning om lärandet av företagskultur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nils Elvegård; Andreas Lindoff; [2022]
    Nyckelord :Företagskultur; Situerat lärande; Sociokulturella aktiviteter; Socialisering;

    Sammanfattning : Efter Covid-pandemin har det nya normala skapat en ny situation där en del medarbetare jobbar på plats och andra på distans vilket skapar utmaningar för företagskulturen. Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur medarbetare upplever lärandet av företagskultur inom organisationer med en uttalad företagskultur. LÄS MER

  2. 2. Högläsning som metod för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Hermansson Öhrn; Olivia Blomgren; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; interaktiv högläsning; språkutveckling; grundskola;

    Sammanfattning : I Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11, framgår det att eleverna ska ges rika möjligheter att lyssna, samtala, läsa och skriva och därigenom stärka sin tilltro till sin egen språkliga förmåga (Skolverket 2019). En metod som läraren kan använda för att öppna upp för flertalet av de möjligheterna är högläsning. LÄS MER

  3. 3. Differentiering i läsundervisningen i årskurs 1 – ett användbart redskap?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Boström; Lisa Larsson; [2021]
    Nyckelord :Differentiering; läsundervisning; årkurs 1;

    Sammanfattning : Problemformulering: Studiens syfte är att undersöka och presentera hur läsundervisning i årskurs ett, med särskilt fokus på lässtarka elever, tar sig uttryck utifrån några lärares redogörelser. Detta inbegriper såväl hur undervisningen organiseras och bedrivs, samt svårigheter kring denna och vilka begränsningar som finns i strävan att skapa en läsundervisning som bemöter alla elever. LÄS MER

  4. 4. Whole-Cell Patch Clamp Investigations on Rapid Synaptic Scaling of Mouse CA1 Pyramidal Neurons under Optogenetic Stimulation

    Master-uppsats, Lunds universitet/Tillämpad biokemi; Lunds universitet/Beräkningskemi

    Författare :Leonard Groth; [2021]
    Nyckelord :Patch clamp; Electrophysiology; Optogenetics; Epilepsy; Voltage clamp; Current clamp; Neuroscience; Applied Biochemistry; Tillämpad biokemi; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The brain consists of billions of neurons forming intricate contiguous networks. The connective strength in these networks change throughout life in response to experience and environmental stimuli. LÄS MER

  5. 5. Karakterisering av kommunalt avloppsvatten - Partikelstorleksfördelning och sammansättning av COD

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kemiteknik (CI)

    Författare :Sara Tebini; [2020]
    Nyckelord :avloppsvatten; karakterisering; COD; respirometri; partikelstorleksfördelning; förbehandling; vattenförsörjningsteknik; avloppsteknik; water engineering; environmental enginering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Inkommande avloppsvatten till ett reningsverk består till största delen av organiskt material som i sin tur kan utgöra en viktig resurskälla för reningsverket. Genom att utnyttja kolet i avloppsvattnet för produktion av metan kan ett reningsverk bli självförsörjande på energi. LÄS MER