Sökning: "hur leker pojkar och flickor"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden hur leker pojkar och flickor.

  1. 1. Barns lärande genom leken : spelar genus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Petersson; Rebecca Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; barn; genus;

    Sammanfattning : Studien har sin grund i att barn inte ges samma förutsättningar att utveckla ett lärande beroende på deras könstillhörighet. Det här framkom i en rapport från år 2023 utgiven av Jämställdhetsmyndigheten, vilken visar att barn från förskolan upp till gymnasiet har olika förutsättningar till ett lärande beroende på kön. LÄS MER

  2. 2. Bildskapande, genus och jämställdhet i förskolan : En studie om tre förskollärares syn kring genus och jämställdhet i barns bildskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Elin Gunnarsson; Sophia Löfstrand; [2021]
    Nyckelord :Art subject; equality; free creation; gender; planning activities; preschool; Bildämnet; fritt skapande; förskola; genus; jämställdhet; planerade aktiviteter.;

    Sammanfattning : Utifrån vårt intresse inom bild så har vi uppmärksammat att det förekommer skillnader i pojkar och flickors bilder, hur dem målar och vad dem målar. Studiens syfte är att belysa hur några förskollärare arbetar kring jämställdhet i sina bildaktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Genusperspektiv på gestaltningar av sandlådelek i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Drube; Rebecca Videtorp; [2020]
    Nyckelord :bilderbok; genus; textanalys;

    Sammanfattning : I vårt dagliga arbete på förskolan ser vi barn som leker och samspelar i sandlådan, likväl som barn dagligen inspireras och skapar nya upplevelser kring böcker. Dessa två dagligt förekommande aktiviteter väckte idén till vad vi ville studera i vårt examensarbete. LÄS MER

  4. 4. "Finns det rätt eller fel material?" : En kvalitativ studie av förskolans material i relation till jämställdhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Lundgren Hedqvist; Alexandra Ulenius; [2020]
    Nyckelord :Förskola; jämställdhet; genus; material; pedagoger;

    Sammanfattning : Jämställdhet är idag ett hett ämne i samhällsdebatten och detta syns i både tidningar och olika medier. Det är stora diskussioner om huruvida det ska vara jämställt på arbetsplatser och att kvinnor och män ska ha lika rättigheter och lika lön, men hur ser det ut där allt börjar, nämligen i förskolan? Vi har genom kvalitativa studier undersökt detta. LÄS MER

  5. 5. Finns det prinsessor i byggrummet? : -       En kvalitativ studie om hur barn skapar kön i förskolans fria lek

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Isabelle Karlssson; Josephine Mc Carthy-Lindblom; [2019]
    Nyckelord :Förskola; genus; kön; könsstereotyper; könsöverskridande; maskulinitet; femininitet; könskodad miljö;

    Sammanfattning : Abstrakt Are there princesses in the construction room? -A qualitative study of how children create gender in preschool free play Det övergripande syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur barn skapar kön i den fria leken i förskolan, med fokus på förskolans byggrum och hemvrå. Genom att använda metodvalet observation och observera barn på tre olika förskolor är avsikten att undersöka vilka könsstereotypa och könsöverskridande mönster som förekommer i barns fria lek. LÄS MER