Sökning: "hur tänker lärare kring matematik i förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden hur tänker lärare kring matematik i förskolan.

  1. 1. Det gör ju arbetet roligare! En studie om en matematikförskolas dokumentation av det matematiska lärandet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Kanerot; [2010-03-22]
    Nyckelord :dokumentation; pedagogisk dokumentation; matematik; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur barns matematiska lärande dokumenteras på en förskola med matematikprofil och analysera hur lärarna tänker kring dokumentationens betydelse för verksamheten. Teori: Denna studie belyser två olika inriktningar och förhållningssätt till dokumentation av barns lärande; det Reggio Emiliainspirerade arbetssättet och utvecklingspedagogiken. LÄS MER

  2. 2. Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Marie Axelsson; Vanja Karlsson; ; [2008]
    Nyckelord :matematik; förskollärare; dokumentation; reflektio;

    Sammanfattning : SyfteSyftet har varit att ta reda på hur medvetet förskolans lärare arbetar med matematik.HuvudfrågaHuvudfrågan vi ställde oss var vad lärare anser vara matematik för förskolebarn och hur de själva ser på sin egenroll som medverkande i barnens matematikinlärning. Vi ville också titta på hur lärare dokumenterarmatematikarbetet. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Lena Lindholm; [2007]
    Nyckelord :Matematik; förskola; lärande; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett lärarperspektiv studera matematik i förskolan och att undersöka hur lärare tänker kring matematik i förskolan. Syftet är även att undersöka hur lärare i förskolan kan stödja och stimulera barnens intresse för matematik. LÄS MER