Sökning: "icke-spelarkaraktärer"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet icke-spelarkaraktärer.

  1. 1. The impact of integrating Artificial Intelligence into the video games industry. : A case study.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Nele Bonn; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Machine Learning; Generative AI; Video Games; Gaming; Artificiell intelligens; Machine Learning; Generativ AI; TV-spel; Gaming;

    Sammanfattning : Artificial Intelligence (AI) possesses the potential to profoundly reshape numerous established industries, including the video games industry. This transformative potential arises from algorithms that operate not only on a technical level, but also on a creative and artistic level, particularly with the advent of generative AI. LÄS MER

  2. 2. Icke-verbala beteenden och uttryck hos icke-spelarkaraktärer inom datorspel : En studie kring icke-verbala uttrycks påverkan på icke-spelarkaraktärers trovärdighet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Felicia Lefvedahl; [2020]
    Nyckelord :Digital media; computer games; immersion; believability; non-playable characters; non-verbal communication; Digitala medier; datorspel; immersion; trovärdighet; icke-spelarkaraktärer; icke-verbala uttryck;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har datorspel etablerats som ett legitimt forskningsområde. Inom denna forskning har den artificiella intelligensen (AI) varit av stort intresse framförallt i relation till de karaktärer inom spel som kallas för non-playable characters (NPC). LÄS MER

  3. 3. Exploring Need-based AI Behaviour and its Effect on the Game Experience of Neverwinter Nights

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för datavetenskap och kommunikation

    Författare :Gunnar Södergren; [2013]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Neverwinter Nights; Nonplayer Characters;

    Sammanfattning : Single Player Roleplaying Game (SPRPG) is a popular genre among players as well as developers, with recent blockbuster titles such as Skyrim by Bethesda and Mass E↵ect 3 by Bioware. In recent years, an occurrence that have been gaining a lot of attention is the development of more advanced and vivid Artificial Intelligence (AI) within these SPRPG and a lot of progress has been made towards making the Non-player Character (NPC) more vivacious and life-like. LÄS MER