Sökning: "identitet image"

Visar resultat 1 - 5 av 600 uppsatser innehållade orden identitet image.

  1. 1. “De tror att jag hänger med kriminella, att jag är farlig, fast egentligen är det tvärtom ”. En kvalitativ studie om hur mediebevakningen på Göteborgs förorter påverkar identitetsskapandet hos ungdomar boende i områdena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jennifer Gunnarsson; Maja Pettersson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Förort; media; medieskugga; ungdomar; stigma; identitet; mottagarperspektiv; receptionsanalys; encoding decoding; sociala medier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how youth residing in the suburbs of Gothenburg perceive the media portrayal of their residential areas and how this representation influences their self-image and identity. To address the study's objectives, three research questions have been formulated to gain a deeper understanding of the subject: 1. LÄS MER

  2. 2. Detta vill jag berätta : Materiell kultur och identitet hos ogifta Svenska kvinnliga amerikaemigranter verksamma inom sjukvården

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Julia Aldén; [2024]
    Nyckelord :Emigration; Materiell Kultur; Kvinnor; Identitet; Amerika; självbild; föremål; performativitet; objektifiering; konsumtion;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to create a deeper understanding of the identity and self-image of female Swedish emigrants of the 1880s-1920s with the help of preserved personal objects by answering the following questions with a microhistory approach: What significance did material objects have for the identity formulation of female Swedish emigrants in healthcare in America? And, What do the material objects tell us about the identity, self-image and experience of these unmarried female Swedish-American emigrants? To answer the questions material sources have been examined with the use of Wilhelm Dilthey's hermeneutic method of interpretation. A method where historical understanding is viewed as essential for our ability to interpret historical meaning. LÄS MER

  3. 3. Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nora Claesson; Lisa Persson; [2024]
    Nyckelord :Tobaksfria nikotinprodukter; Visuell kommunikation; Instagram; Varumärkesidentitet; Känslomässig varumärkeskommunikation;

    Sammanfattning : Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. LÄS MER

  4. 4. Kvinnors kroppsuppfattning efter en mastektomi

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Andrea Lundahl; Agnes Ledin; [2024]
    Nyckelord :Body image; breast cancer; experiences; mastectomy; women; Bröstcancer; kroppsbild; kroppsuppfattning; kvinnor; mastektomi; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bröstcancer är den vanligaste förekommande cancerformen för kvinnor. Diagnosen bröstcancer har ökat under de senaste åren men dödligheten minskat. En central roll för behandling av bröstcancer är den kirurgiska, där mastektomi utgör en viktig del. LÄS MER

  5. 5. Intrycksstyrning på Instagram - En kvalitativ undersökning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Leon Tu; Jacob Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Intrycksstyrning; självbild; Instagram; identitet; grupp åsikt; framträdande;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how university students at Linnaeus University choose to present themselves on the social media platform Instagram, and how they are affected by their other users. Our research questions are: How do university students present themselves on Instagram? How can these digital self-presentations be understood as impression management? And what are the rules that control our self-presentations on Instagram? The study has a qualitative approach and semi structured interviews have been conducted. LÄS MER