Sökning: "ikea prices"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden ikea prices.
1. Inköpsmätning av indirekt material och tjänster - en flerfallsstudie
M1-uppsats, Lunds universitet/Teknisk logistikSammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur mogna företagets inköpsavdelningar är och om mognadsgrad har något samband mellan hur de arbetar och mäter sin inköpsfunktion, samt att undersöka hur stora företag jobbar med indirekt inköp idag. Problembeskrivning: De olika frågorna som studien önskar besvara kan sammanfattas enligt följande: * Var befinner sig företagens mognadsgrad enligt van Weeles utvecklingsmodell? * Hur arbetar företagen med indirekt inköp? * Hur jobbar företagen med mätning av indirekt inköp? * Finns det något samband mellan mognadsgrad och användandet av nyckeltal för indirekt inköp? * Andra erfarenheter för indirekt inköp? Metod: För att kunna ge svar på forskningsfrågorna har metoden flerfallsstudie använts. LÄS MER
2. Produktionsuppföljning : Styrning av markarbeten mot en industriell process
M1-uppsats, KTH/ByggvetenskapSammanfattning : Idag är det bostadsbrist i Stockholm samtidigt som staden växer i rekordtakt. Detta har medfört att det är svårt att hitta en bostad och priserna är höga. För att motverka bostadsbristen har Skanska tillsammans med Ikea tagit fram konceptet BoKlok där de vill bygga bostäder för alla. LÄS MER
3. Why do IKEA's products have different prices in different countries?
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : During the past decade, the law of one price and purchasing power parity theories have been empirically tested for their validity. IKEA, as a world famous furnishing company, sells identical products in different countries with different prices. LÄS MER
4. Nytt Land - Nya Möjligheter : En kvalitativ studie om etablering på den Spanska marknaden
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : Internationalisering är en populär trend för svenska företag. För några av dem är det en nödvändig åtgärd för överlevnad och tillväxt. Spanien som marknad är viktig för svenska företag. Vid etablering på den spanska marknaden påverkas svenska företag av vissa förändringar i den rådande miljön. LÄS MER
5. The competitive advantage of IKEA and IKEA in China
Magister-uppsats, Ämnesavdelningen för industriell ekonomiSammanfattning : Abstract Title: The competitive advantage of IKEA and IKEA in China Author: Zhi Li Supervisor: Lars Steiner Purpose: The main purpose of this master thesis is to describe the IKEA concept and discuss the application in China. After research the history of IKEA, interview with the manager of IKEA store, and find the information from the web and thesis, use the theory of competitive advantage to describe the IKEA concept and the competitive advantage which is the way that IKEA used to get the success. LÄS MER