Sökning: "ikt 1-3"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden ikt 1-3.

  1. 1. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som integrerar digitala resurser för nyanlända elever : En kvalitativ studie om lärares beskrivningar av hur digitala resurser kan gynna nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling i den gemensamma undervisningen i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Lemcke Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :digitala resurser; IKT; undervisning; språkutveckling; flerspråkighet; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling kan gynnas med hjälp av digitala resurser. Vidare är syftet att få en inblick i lärares beskrivningar av hur undervisningen kan differentieras. LÄS MER

  2. 2. IKT-undervisning för de allra yngsta barnen : En diskursanalys om pedagogers styrning av IKT-undervisning i förskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marianne Gallardo; [2019]
    Nyckelord :förskola; digitalisering; IKT; undervisning; diskursanalys; digitala verktyg; digital teknik;

    Sammanfattning : Sedan juli 2019 har nya IKT-mål inskrivits i förskolans läroplan. Få studier har dock utförts om IKT-undervisning i förskolan dvs. undervisning med och om IKT. Av dessa studier berörs dessutom sällan de yngsta förskolebarnen (1-3-åringar). LÄS MER

  3. 3. "Jag tror på att använda digitala verktyg, men..." : En studie om digitala verktyg i språk-, läs- och skrivundervisningen för årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Carlsson; Hanna Kraft; [2019]
    Nyckelord :ASL; digitala verktyg; en-till-en; hårdvara; IKT; individualisering; läsförmåga; mjukvara; skrivförmåga; språkförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om hur utvalda undervisande lärare i årskurs 1–3 uppfattar och använder sig av digitala verktyg i svenskämnet för att utveckla elevernas språk-, läs- och skrivförmåga. För att uppfylla syftet har två metoder använts, kvantitativa enkäter och kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Undervisningsmetodernas inverkan på elevernas läs- och skrivinlärning : En jämförande studie av metoderna Att skriva sig till läsning och traditionell undervisningsform i ämnet svenska, årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emilia Blom; Helen Källdin; [2019]
    Nyckelord :ASL; traditionell undervisning; IKT; digitala verktyg; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivfärdigheter; motivation; inkludering; kommunikation och sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Samhällets utveckling och teknikens framfart ställer allt högre krav på skolan. Det innebär att skolans undervisning måste anpassas efter samhällets efterfrågan. Idag är det lika viktigt för eleverna att behärska digital teknik, såväl som att läsa och skriva. LÄS MER

  5. 5. Ett hav av matematikapplikationer, och att hitta rätt : En analys av matematikapplikationer som används i grundskolans tidigare år

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Jennelie Örtendahl; [2017]
    Nyckelord :Analysis; applications; digital teaching materials; Information and Communication Technology ICT; number sense and serious games.; Analysverktyg; applikationer; digitala läromedel; digitala lärspel; informations- och kommunikationsteknik IKT och taluppfattning.;

    Sammanfattning : Applikationer har blivit en tillgång för att utveckla elevernas kunskaper inom taluppfattning. Men innehåller applikationer didaktiska eller pedagogiska styrkor som andra läromedel inte innehåller? Vilka matematiska kunskaper är möjliga att utveckla genom att spela en applikation inom området? Med dessa frågeställningar tog denna studie avstamp som syftar till att studera applikationers layout och innehåll inom taluppfattning. LÄS MER